‘Streekproducten met een verhaal’

Opgegroeid en wonend in Giessenburg weet F&B Manager Rutger Smits precies waar hij in de regio moet zijn voor de lekkerste streekproducten. Zoals bij melkveehouder Kees Slob, die prijswinnende kruidenkazen maakt. ,,Waarom van ver halen als we vlakbij The Dutch de beste ingrediënten voorhanden hebben?”

 

 

Kees Slob is een naam in kaas. Net buiten de kern van het Zuid-Hollandse plaatsje Giessenburg beoefent de familie met succes het betere kaasmaken. Prijzen staan er voldoende in de kast al, maar wat Kees betreft houdt het daarbij niet op. Dagelijks wordt er geëxperimenteerd met nieuwe smaakcombinaties. Een lekkere oude met eekhoorntjesbrood gaat er waarschijnlijk deze herfst komen en op dit moment is een kaas met een rode bes erin in de maak. ,,In het maken van kruidenkazen zijn we expert geworden,” zegt Kees trots.

Rutger, sinds 2019 weer terug op The Dutch om restaurant en keuken aan te sturen, is een groot voorstander van koken met regionale producten. Kaas van Kees is een van zijn favorieten. Als buurjongetje kwam hij er al over de vloer om te helpen op het melkveebedrijf dat de ouders van Kees zijn begonnen. Later, toen hij in Hardinxveld-Giessendam zijn eigen restaurant Het Gevoel had, kwamen de kazen natuurlijk ook van Kees. Zo presenteerde hij bij Rutger ooit de grootste kaas van Nederland, een belegen stuk van liefst zestig kilo en 1.30 meter doorsnee.

Op het moderne boerenbedrijf aan de Hoefweg West, dat Kees samen met twee broers runt en waar zo’n 180 koeien voor de melk zorgen, is het tegenwoordig een en al kaas. Er is een team om de kazen dagelijks te maken, te draaien en te verplaatsen en er is Kees die precies weet hoe je tot de beste resultaten komt en hoe je zelfs de Fransen kunt laten genieten van fromage de Giessenburg. Niet voor niets nam Rutger vroeger leerlingen uit zijn horecabedrijf mee om te laten zien hoe echte kaas wordt gemaakt. Ook jongens uit de keuken van The Dutch gaan bij Kees op ‘boerderijkaas les’. ,,Als je in een keuken werkt, moet je contact krijgen met de herkomst van producten. De koeien zien die de melk voor de kaasmakerij produceren. Zo kweek je liefde voor het product en heb je nog meer plezier in koken.”

Bakjes Kersen

Het was al lang een grote wens van Rutger om meer streekproducten naar The Dutch te brengen. Toen hij vorig jaar naast het restaurant in het clubhuis ook de leiding kreeg over de witte brigade, nam hij de kans om dit verder uit te gaan werken. ,,Corona zette een en ander weer even op de lange baan, maar dat heeft ons wel de tijd gegeven om veel proeverijtjes te doen om te komen tot een nieuwe en verrassende kaart met een belangrijke rol voor de regio.” De vraag ‘Wat hebben we in de regio?’ is uitgegroeid tot een ware speurtocht naar goede producenten. Er is in elk geval genoeg, zag Rutger toen hij onlangs het boekje in handen kreeg waarin alle regionale adressen staan vermeld. ,,Bizar hoeveel er binnen een straal van twintig kilometer wordt geproduceerd. Dat er bijvoorbeeld wijnen in Goudriaan worden gemaakt, is ook nauwelijks bekend. En ambachtelijk ijs uit Giessenburg is recent onderscheiden als het beste van Nederland.”

Om de verschillende producten in Spijk te krijgen, is een andere toer. Maar ook daar maakt Rutger zich sterk voor. ,,Je kunt niet verwachten dat de kersenboer of aardbeienteler even langsrijdt met slechts een paar bakjes. Daarom pikken we die zelf op. Zoals we ook asperges bij de boer kopen.” Het tekent zijn drive en dat van het team om de Members een bewuste keuze voor te schotelen en meer te gaan laten proeven van kakelverse producten uit de buur t. En om te laten zien dat het niet altijd nodig is om dingen van ver te laten komen. ,,Vaak is de gedachte dat duurzaam en biologisch synoniem staat voor duur. Dat hoef t niet. Kees laat zien dat je voor goede waar een fantastische kaas kan serveren.”

 

Borrelplank

Kees zelf heeft al een paar keer met de chefs van The Dutch om tafel gezeten om te kijken welke van zijn kazen tot hun recht komen in de gerechten. Zeker is dat op de burgers van Herwijns weiderund, die worden geleverd door Member en buurman Joop Kaldenberg, een smaakvolle plak oude kaas van Slob komt om te laten smelten. Op het Waldkorn brood, dat eveneens uit de buurt komt, is er weer een andere kaas van Kees. Zo ook voor de borrelplank. Rutger: ,,We zien dat de voorkeur van onze gasten steeds meer uitgaat naar harde kazen voor bij de borrel. Heerlijk met een stevige rode wijn, mooie port of een PX erbij en wat appelstroop. Boerenkaas heeft diepgang. Dat proef je gewoon. Een uur later heb je nog steeds die heerlijke smaak.” En Kees vult aan: ,,Een goede kaas is beleving. Of zoals wij thuis zeggen: ‘Geen kaas in huis is geen feest in huis’.” Met de vele contacten van Kees liggen ook andere speciaal-kazen binnen bereik. Rutger. ,,Ik wil er een geitenkaas van de boer bij hebben. Die maakt Kees niet, maar een collega van hem wel. En zo halen we ook een blauwschimmel naar The Dutch.”

De komende tijd zullen Rutger en zijn chefs nog meer mooie producten op de kaart gaan zetten. ,,Ook voor vis en kip bijvoorbeeld zijn we op zoek naar kwaliteit. Niet alleen in smaak, ook in productie. Lekkere zalm, die op een goede manier gekweekt is in de fjorden van Noorwegen bijvoorbeeld. En kippetjes die de ruimte hebben gehad om rond te scharrelen. Wij willen dat de Members het ‘maximale’ op hun bord kunnen krijgen. Ik vind dat ze daar recht op hebben. En voor de producenten uit de regio betekent het meer naamsbekendheid. Daar hebben al die mooie producten met een verhaal weer recht op.” Kees is ondertussen alweer nieuwe varianten aan het verzinnen. Misschien iets met pompoenpitten voor in het najaar, denkt hij. ,,Heerlijk, met zo’n klein kristalletje erop… Dat lijkt me ook wel iets voor The Dutch.”

Samenwerking The Dutch met bureau toerisme Rivierenland

The Dutch en Bureau Toerisme Rivierenland (BTR) hebben hun regionale krachten gebundeld. BTR zet zich in om de vrijetijdssector in de streek te ondersteunen en verder te ontwikkelen. ,,We kunnen veel voor elkaar betekenen in deze regio. The Dutch wil graag samenwerken met regionale ondernemers en met onze mooie golfbaan, de faciliteiten en ons brede netwerk kunnen wij hen weer van dienst zijn. Zo kunnen we met elkaar programma’s ontwikkelen die de regio laat floreren. De eerste verbintenissen zijn er al: The Dutch heeft heerlijke producten uit de streek op de menukaart gezet. De komende tijd zal de samenwerking steeds meer vorm krijgen,” zegt Phil Helsby, directeur van The Dutch.