Kunst in het clubhuis

Boven het haardgeknetter in de Library hangt een kunstwerk dat tot de favorieten van Founder David Burnside behoort. Hij liet een eeuwenoude ‘kolf’-ets van de bekende 17de eeuwse kunstenaar Jan Luyken namaken op hout.

Nederland-Schotland. Een een-tweetje dat door de eeuwen heeft bewezen een sterk format te hebben. Zo ook de pro’s van Made in Scotland die met The Dutch een uniek verbond hebben neergezet. Het zaadje voor The Dutch, een baan op zompige oer-Hollandse veengrond, werd bij een knapperend haardvuur op het Schotse Loch Lomond geplant. En in het clubhuis van The Dutch, gebouwd als een warm country house, zijn overal objecten te vinden die verwijzen naar de diepgewortelde verwantschap tussen de twee landen.

Neem de ets die de Nederlandse kunstenaar Jan Luyken in 1712 maakte van een paar kolf spelende jongens op Amsterdams ijs. Het werkje uit de collectie van het Rijksmuseum meet amper 10 x 10 cm, maar uitvergroot is goed te zien hoe er door mannen in hun wambuis gegolfd wordt. ,,De veronderstelling is dat Schotse handelsreizigers het spel naar Nederland hebben gebracht. Er was wel één verschilletje. Hier werd gespeeld met clubhoofden van lood, de zogenaamde ‘looden colve’, terwijl in Schotland hout werd gebruikt, de zogeheten wooden long-nosed club’,” zegt Founder David Burnside, de collectioneur van The Dutch die tekent voor de gehele inrichting van het clubhuis.

,,Kijk, die details, die zijn zo knap gedaan. De gezichten van de mannen zijn gaaf, de handen mooi gedaan, net als de takken van de bomen en de huizen op de achtergrond.”

MOOIE HANDEN
Sparrend tijdens meerdere sessies met zijn goede vriend Robin Bargmann, een kenner van de golfgeschiedenis, kwam hij op het idee om het werkje van dichter, schilder en etser Jan Luyken een plekje te geven. Het is terug te vinden in het boekje dat een vader als levensgids schreef voor zijn zoon en de titel ‘Des Menschen Begin, Midden en Einde’ draagt. David besloot geen copy-paste te doen in de vorm van een ingelijste uitvergroting op papier, maar aan te kloppen bij kunstenares Ela Venbroek in Deventer. ,,Ik had gezien hoe mooi zij met hout kan werken. Dat moest het worden.”

Op vier aan elkaar gelijmde houten planken tekende zij eerst de ‘Kolfspelende jongens’ uit gevolgd door een knap staaltje houtsnijwerk waarin het origineel van Luyken haarfijn te herkennen is. David: ,,Kijk, die details, die zijn zo knap gedaan. De gezichten van de mannen zijn gaaf, de handen mooi gedaan, net als de takken van de bomen en de huizen op de achtergrond.”

VERGEELD
Na drie maanden was The Dutch in wording – in 2009 werkt werd nog gewerkt aan de aanleg – eigenaar van het werk. Een passend donkergekleurde frame werd door David besteld bij zijn vaste lijstenmakers in Leiden. Sinds de opening van het clubhuis hangt het in de Library waar het even authentiek oogt als de werkjes die ernaast hangen, doordrenkt van historie. ,,De lichte kleur van het hout is door lichtinvloeden van buiten langzaam geeloranje geworden wat ouderdom doet vermoeden.”

De houten versie van kolfspelers is niet het enige werk in het clubhuis dat de achtergrond van de sport toont. Er hangen schilderijen waarop aristocratische Fransen Schotse clubs in hun handen hebben en een jongetje uit de Stuart-dynastie een Nederlandse colf vasthoudt. ,,Maar de houten variant van Jan Luyken is een van mijn leukste geweest. Niemand heeft ooit bedacht om de ets vorm te geven in ambachtelijk houtsnijwerk. Het is een uniek kunstwerk,” aldus David.

Volgend jaar verschijnt het boek ‘De Nederlandse Golf Geschiedenis’ van de hand van Robin Bargmann en zijn co-schrijver Arnout Janmaat. Daarin zal ongetwijfeld meer worden verteld over de achtergrond van de ets en bijbehorend gedicht van Jan Luyken, alsook over de relatie tussen het Schotse golfspel en het Hollandse colf. ‘Golf is a Scottish game’, zoveel staat wel vast. Maar de kunst uit de Lage Landen heeft weer veel bijgedragen aan de belangstelling voor de geschiedenis van golf.