‘Meer de boer op met onze streekproducten’

In Rivierenland liggen de lekkerste producten voor het (op)rapen. Stichting Bureau Toerisme (SBT) maakt zich sterk om bedrijven en de regio er de vruchten van te laten plukken. ,,We kunnen veel voor elkaar betekenen. Ik denk dat we ook met The Dutch samen mooie dingen kunnen opzetten,” zegt directeur Richard de Bruin.

Rivierenland omvat de beroemde Betuwe, het Land van Maas en Waal en de van Holland-historie doordrenkte Bommelerwaard. Een dijk van een gebied en een stevig merk in wording, zegt Richard de Bruin, sinds zeventien jaar directeur van Bureau Toerisme die wegen zoekt om het breder op de kaart te zetten. ,,Wat ik graag zou zien, is dat wij met z’n allen in de regio trotser worden op wat hier tot stand komt, want dat is niet gering.” De ambitie ligt er.

Rivierenland is doende om landelijk naam te maken als dé streek van de streekproducten.

Het fruitwalhalla van Nederland met de lekkerste peren, appeltjes en kersen. Maar er is meer, want er is geen regio waar zoveel streekproducten vandaan komen als hier, zegt Richard de Bruin. ,,Westland staat wereldwijd bekend om zijn paprika’s en tomaten, maar in Rivierenland hebben we de hele schijf van vijf en dan nog een beetje meer. Van overheerlijk fruit, kaas en boter tot een goed stuk vlees en zelfs wijn. De Grand Cru van de lage landen waarvoor mensen uit heel het land komen. Ze worden gemaakt door bijzondere wijngaarden, waarvan sommige met een eigen restaurant of B&B. Dat zijn pareltjes om ontdekt te worden door een breder publiek. Alles bij elkaar kennen we hier ontzettend veel mooie bedrijven die heel bijzondere dingen doen.”

Hotelbedden

Om ook ondernemers in de eigen streek daarvan te doordringen, is hij bezig aan een bindingsmissie. Hij wil bedrijven en netwerkclubs in contact brengen om samen op te gaan trekken. ,,We kennen elkaar op afstand, maar er is nog geen warme relatie nog.” SBT probeert alle ondernemers in Rivierenland te stimuleren om het gebied met elkaar verder te ontwikkelen. In de afgelopen jaren is het langzaam al uit zijn schulp gekropen, ziet De Bruin, en dat smaakt naar meer.

,,We zitten in een plattelandsgebied waar de focus van oudsher ligt op productie.”

De ontwikkelingen hebben op toeristisch vlak daardoor lang stilgestaan. Ze hadden geen prioriteit. Toen ik hier aantrad, had ik daarom twee duidelijke doelen met groot belang voor ogen. Meer verblijf in de regio én meer recreatie.” Op dit moment maken ze stappen, zegt hij. Dit jaar komen er vijfduizend hotelbedden bij. ,,Daarmee kunnen we de boer op. Een volgende mijlpaal zal in 2022 de opening zijn van een nieuwe attractie rondom streekproducten langs de A15 bij Tiel, naar een idee van Bureau Toerisme zelf. Met verkoop van producten die door de regionale leveranciers worden aangeleverd, gastronomie en evenementen. We rekenen op zo’n 225.000 bezoekers jaarlijks.”

Netwerkevent

In zijn zoektocht ontdekte hij een aantal locaties die potentie hebben om de doelen te helpen verwezenlijken. Een daarvan is The Dutch. Nu ligt er de uitgesproken intentie bij beiden om meer gezamenlijk te doen. ,,Kijken hoe we elkaar verder kunnen helpen. Ik zie een mooie locatie die zich uitstekend leent om evenementen op te zetten, zoals een bijeenkomst voor alle ondernemersclubs die in Rivierenland actief zijn. En hoe leuk zou het zijn om tijdens golfevents de streekproducten naar The Dutch te brengen?”

De banden versterken om uiteindelijk wat voor elkaar te betekenen.

Dat het horecateam van The Dutch zelf ook een groot liefhebber is van meer ‘streek’ op het bord, sluit volgens hem mooi aan. Op zijn agenda voor de komende tijd staat de organisatie van een eerste event waarop hij alle netwerkclubs uit de regio bij elkaar brengt. Dit hoopt hij samen met The Dutch te kunnen realiseren. En hopelijk kan dit een jaarlijkse traditie worden. ,,Een goede winstpakker, denk ik. De banden versterken om uiteindelijk wat voor elkaar te betekenen.”