‘Ik kan binnen de clan veel leren’

Met zijn 40 jaar is Bram Bosveld de jongste Clan Member. Als directeur van YoungCapital vindt hij het fijn om er mensen met visie en ervaring te ontmoeten. ,,Ik vind het interessant om te zien wat ik van hen kan leren dat ik weer kan toepassen in mijn eigen bedrijf. Dat is heel waardevol.”

Als drie jonge honden richtten Bram Bosveld en zijn vrienden Hugo de Koning en Rogier Thewessen in het jaar 2000 StudentenWerk op. De aanleiding was simpel, want als je er niet in slaagt om online een leuk studentenbijbaantje te vinden, begin je gewoon zelf een jobboard met vacatures. Twintig jaar later staan de drie aan het hoofd van eigenwijs recruitmentbureau YoungCapital, dat kantoor houdt in een groot pand in Hoofddorp waar de jonge geest van de hippe plinten spat. Het scherm naast de receptie licht indrukwekkende cijfers op, waaronder het aantal kandidaten dat YoungCapital aan het werk helpt. ,,Dagelijks meer dan 40.000,” zegt Bram over het enorme potentieel dat uitwaaiert onder de vlag van de uitzendorganisatie.

YoungCapital is uitgegroeid tot een grote naam. Uitdagingen zijn er om stevig te omarmen, zegt hij in het grote glazen kantoor dat hij deelt met de andere twee oprichters. De drie zijn al decennia meer dan goede vrienden. Rogier leerde hij kennen tijdens zijn studie Commerciële Economie, met Hugo liep hij als 9-jarige al golfballen te rapen naast de baan van Zeegersloot om de buit op de parkeerplaats te verkopen. De handelsgeest zat er inderdaad al vroeg in, lacht Bram.

We willen geen mainstream zijn. Daarom proberen we het gewoon

Leuke wereld

Dat hij ondernemer zou worden, stond vast. Maar waarin? Toen de vacaturebank voor studenten een schot in de roos bleek, gingen ze gedrieën vol gas. Nu hebben ze naast YoungCapital meerdere platforms draaien, waaronder Jobbird – de grootste vacaturesite van Nederland – en StudentJob. Met YoungCapital zijn ze actief in Duitsland en sinds september ook in het Verenigd Koninkrijk. Bram: ,,We zijn leuk bezig, maar nog niet waar we willen zijn.”

,,We helpen jongeren met nul tot vijf jaar werkervaring aan een baan. Dat betekent dat er ook nog een hele andere wereld is waar je mensen aan het werk kan zetten en waar je kansen kan bieden. De tien platformen waarop we actief zijn, kunnen er twintig of dertig worden. Arbeidsbemiddeling is een leuke wereld. En feitelijk doen we nog steeds hetzelfde trucje als toen, maar dan een beetje meer. Met een CEO aan het hoofd van YoungCapital hebben wij drieën ook wat meer armslag gekregen voor andere dingen.”

Mooie club mensen 

Die ruimte bracht hem enkele jaren geleden ook naar The Dutch. Na enkele mooie golfervaringen volgde het verzoek om eens na te denken over de Clan. Hij zag een mooie club mensen, gepokt en gemazeld in ondernemen met wie het goed sparren zou zijn. Zijn jeugdige leeftijd zag hij niet als belemmering om toe te treden. ,,Integendeel eigenlijk. De eerste golfreis was meteen gaaf. Vanaf die dag voel ik mij betrokken en begaan. Ik zie dat ik een hoop kan leren van de andere Members. Je bespreekt makkelijk dingen met elkaar.

Hoe runnen zij hun business, hoe pakt iemand het aan als hij een bedrijf koopt of verkoopt? Ik vind dat interessant en pik er dingen op die ik weer kan toepassen in YoungCapital.”

Golf is inmiddels een grote liefde. Met 5.4 HCP op de pas wordt er hard gewerkt om het niveau hoog te houden. ,,Het kan altijd beter. Mijn beste rondje moet nog komen,” zegt Bram, die behalve op The Dutch ook regelmatig is te vinden op zijn andere homecourse, de Haagsche. ,,Ik houd van banen die kloppen. Waar uitdaging ligt, en greens en onderhoud goed zijn. Dat vind ik op deze twee banen.”

Beetje rebels

De studentikoze ondernemers van toen mogen nu de veertig zijn gepasseerd, in wezen zijn ze nog altijd die vrije jongens met een beetje rebelse inslag. Noem het afzetten tegen wat al bestaat, vat Bram samen. Dat betekent ook kansen pakken en zien waar het eindigt. ,,We willen geen mainstream zijn. Daarom proberen we het gewoon. En het pakt weleens niet zo goed uit, zoals met YoungCapital in België. Dat is ons niet gelukt nog.”

Met het merendeel echter grijpen ze zeker niet mis. In Duitsland gaat het uitzendplatform zonder meer ‘fabelhaft’ en de verwachtingen voor UK zijn hoog. ,,We kregen deze zomer de kans om een interessante partij over te nemen, maar moesten wel binnen een week de beslissing nemen. Doen, zeiden we. Als je het spelletje in Nederland redelijk onder de knie hebt, wil je ook over de grens kijken of het lukt. Vroeger hadden Hugo, Rogier en ik de ambitie om wereldwijd het grootste studentenuitzendbureau te worden. Nu zeggen we: zoveel mogelijk kandidaten uit onze database aan werk helpen. Of het nu om business of golf gaat, uiteindelijk wil je wát je doet goed doen.”