‘Wij zijn graag de energievernieuwer’
Je moet slim zijn in energie, zegt Jan Willem Dingen, mede-eigenaar van Hezelaer Energy. Een verhaal over alternatieve bronnen, diepgevroren frikandellen en andere slimme energie gerelateerde oplossingen.
CURAÇAO
Saai was de energiemarkt in 2011 toen Jan Willem Dingen met Herwin Janssen Hezelaer Energy oprichtte. ,,Extreem saai zelfs,” zegt hij, op kantoor in Breda. Waarom dan een energiebedrijf opgericht? Het antwoord: om tegengewicht te bieden aan de grote, bestaande maatschappijen. Bovendien zat de vastgoedmarkt waarin zij sinds de oprichting van Hezelaer in 2005 ontwikkelden, op slot. De crisis in de branche had banken doen omvallen. Vandaar de overstap naar een nieuwe markt. ,,Niet gehinderd door enige kennis van zaken,” lacht Jan Willem. Maar het succes kwam. In 2012 werd aan Bjørn Fiedeldij gevraagd mede eigenaar te worden. ,,En toen zijn we met zijn drieën gaan bouwen aan een serieus energiebedrijf voor zakelijke klanten, groot en klein.” In 2022 is Enviem als medeaandeelhouder toegetreden. ,,Een grote stap voorwaarts.” Van extreem saai is de energiemarkt 360 graden gedraaid naar extreem interessant. Jan Willem: ,,Het is spannend, boeiend… De ontwikkelingen gaan zeer snel. Het is een compleet ander spel geworden dan in 2011.” Naast energieleverancier is Hezelaer adviseur. Stiekem vindt Jan Willem dat het leukste facet aan zijn werk. ,,Dat je de jaarlijkse energiekosten voor een klant met 100.000 euro naar beneden weet te brengen door het contract over te nemen, dat is toch gaaf? Ook voor The Dutch hebben we dit kunnen realiseren.” Jan Willem is sinds enkele jaren Clan Member. ,,Ik speelde er regelmatig op uitnodiging. Dan moet je op een gegeven moment ook die stap zetten.” Hij vindt er een mooie club mensen, zegt hij. Qua golf, wat hij al oppakte tijdens zijn studie aan Nyenrode, houdt hij het op een min of meer stabiele HCP van 14. ,,Ik heb wat lichamelijk ongemak. De mannen met wie ik golf zijn alleen maar beter geworden, dus de uitdaging is alleen maar groter geworden, haha.”
FRIKANDELLEN
Slimme dingen doen, vat hij het succes kort en krachtig samen. Zoals alle klanten van Hezelaer, in de tijd van extreme prijsstijgingen in 2021/2022, op dynamische energieprijzen zetten. ,,Als de prijs zakt, profiteer je daar direct van mee. Kijk, in dit dagelijkse lijstje zie je dat per kwartier de prijs voor stroom op de markt anders is. Hier is hij 7,5 eurocent, op het moment dat heel Nederland wakker wordt piekt ie en om één uur ’s middags is elektriciteit gratis. Dat is het moment om de auto en vrachtwagen aan de lader te zetten of juist de elektriciteit op te slaan in batterijen.” Hoe ga je er slim mee om, dat is de crux volgens Jan Willem. We komen op het voorbeeld van het vrieshuis langs de A16 bij Hazeldonk waar grote partijen frikandellen en kroketten liggen opgeslagen. Met opgewekte stroom van de vierduizend zonnepanelen op het dak en van een paar windmolens in de buurt worden de snacks standaard gekoeld op min achttien. ,,Als de zon schijnt, gaat de prijs voor stroom naar nul. Dan is het super interessant om op dat moment tijdelijk één of meer graadjes door te vriezen. Als de prijs hoog is, zet je hem even uit en koelt ie langzaam terug naar min achttien. Dan kan wel even duren. Zo sla je dus energie op in koude en daar kun je heel veel geld mee verdienen.” Nog zo eentje: zonne-energie rechtstreeks koppelen aan je elektrische auto. Anders gezegd, je gebruikt je auto als buffer. ,,Als wij als Hezelaer de zakelijke batterij kunnen beïnvloeden, kunnen wij de opwekcapaciteit sturen zoals nodig.” Bijkomstigheid is dat je met een grote boog om eventuele netcongestie heen gaat.
MOBILITEIT
Het zijn mega interessante ontwikkelingen allemaal, benadrukt Jan Willem. Met grote interesse bekijkt hij daarom ook de ontwikkelingen aan de overzijde van The Dutch waar onder meer een groot zonnepanelenpark gaat komen met energieopslag en een aansluiting naar mobiliteit. ,,Ook Mark Brands, aandeelhouder van The Dutch en eigenaar van ESG dat het zonnepark ontwikkelt, is bezig om duurzame oplossingen te realiseren. Je ziet waar bedrijven tegenaanlopen. Wij hebben klanten met driehonderd filialen die achthonderd busjes hebben rondrijden die straks als zijnde niet-elektrisch de stad niet meer in mogen. Ga het maar organiseren als bedrijf. Daar hebben zij hulp bij nodig.” Bij The Dutch ging het volgens Jan Willem om een leuke vermindering op de jaarlijkse energielasten. Maar de ontwikkelingen staan niet stil. Van het gas af, nieuwe bronnen als waterstof, oplossingen voor overbelaste stroomnetten en prijzen die nog lang niet zijn uit geschommeld. ,,Eén ding is zeker: we gaan in de toekomst met zijn allen alleen maar meer energie gebruiken. Ook de elektrische autoverkoop zal nooit meer stoppen. Daarom bouwen we eigen zonneparken, eigen windparken en leggen we de daken van klanten vol met zonnepanelen. En dan zo slim mogelijk de opgewekte energie inzetten. Net als bij de frikandellen in het vrieshuis.”
Download gratis het The Dutch Magazine
Even ontspannen? Lees hier gratis ons The Dutch Magazine met artikelen uit de golfwereld, achtergronden over onze warme club en verhalen van inspirerende ondernemers.
Meer nieuws
The Dutch haalt Challenge Tour terug naar Nederland
In samenwerking met de Britse Clutch Pro Golf Tour organiseert The Dutch van 21 tot en met 24 augustus het The Dutch Futures-toernooi. Daarmee keert…
‘Risk and Reward laat ik aan anderen over’ | Colin Montgomerie
Eind augustus was Colin Montgomerie gast van Canon op onze baan. De Schot had nauwelijks geslapen vanwege zijn deelname aan het toernooi op…
‘Mooi dun gras dat lekker wuift’
Als wederom best onderhouden golfbaan van Nederland – een 9.2! – gaan buiten elke dag de puntjes op de i. Actuele uitdagingen? Waterperikelen, een…