Wij, jonge honden, horen graag wat andere Members hebben ervaren

Wij, jonge honden, horen graag wat andere Members ervaren

Ze horen bij de jonge garde, hebben voor de komende jaren ambities van ongeveer dezelfde orde en hebben golf omarmd als sport én als verbindend element voor ondernemers. ,,We zouden best wat meer willen sparren met oudere Members over hun CEO ervaringen,” zeggen Daan Schoofs en Floris van den Bos.

Ze kennen elkaar van gezicht van de netwerkevents op The Dutch maar echt kennisgemaakt, hebben ze tot nu niet. ,,Leuk om van elkaar te horen waar we mee bezig zijn.” En wat blijkt: Daan en Floris hebben meerdere raakvlakken. Zoals: met business gestart vanuit de vriendenkring, start-ups in software, eigen financiering, activiteit in Azië, beiden begin dertig en natuurlijk golf. Om met dat laatste te beginnen: Floris met zijn achtergrond in hockey op hoog niveau slaat heel graag een balletje. Daan: ,,Dus jij kunt lekker rammen?” Hijzelf begon een paar jaar geleden met lessen op Prise d’Eau in Tilburg en was op slag in love. ,,Heel tof, het spel is zo gedetailleerd – millimeterwerk – dat het bijna Chinese mantra lijkt.” Toen Jong Management Nederland een evenement op The Dutch organiseerde, snoof hij voor het eerst de sfeer van The Dutch op en was gegrepen. ,,Zowel door de Brabantse gezelligheid als het ondernemersniveau. Dat is hoog, ver weg van de kaartjesschuivers. Ik ben zelf heel nuchter, hoef me niet toffer voor te doen dan ik ben. Ik zie hier topondernemers die ook niet die behoefte hebben. Je bedrijf is je leven en je liefde. Dus het gaat er vanzelf wel een keer over, maar dan op een ontspannen manier.” Floris voegt toe: ,,Zoals het hier gaat, voelt heel natuurlijk. Je business is niet de instap, maar we bevinden ons in een interessant netwerk. Je kunt hier over alles kletsen. Stiekem heb ik daar best wel een paar keer al iets aan gehad.”

Wij, jonge honden, horen graag wat andere Members hebben ervaren

Videoboodschap

Floris, opgeleid in Business economics, is de man achter het in 2021 opgerichte Enlyo en sinds kort ook achter Vibble, een tweede start-up. Met zijn ervaring in sport begon hij met oud-teamgenoten een bedrijfje in software voor esports, een hulpmiddel voor atleten en coaches om middels video in combinatie met data hun spel op een betere manier te analyseren. ,,Mijn teamgenoot had onderzoek gedaan naar de markt van esport. Die wereld bleek niet zo professioneel nog op het gebied van videoanalyse in combinatie met data analyse. Zo zijn we langzaam gaan bouwen.” Tijdens het proces van productontwikkeling stuitten ze op enkele uitdagingen in de esport markt maar leidde wel tot de recente oprichting van een nieuwe start-up in videocommunicatie met naar verwachting meer potentie, zegt Floris. ,,Het concept is dat een videoboodschap vaak meer impact heeft dan een e-mail en ook nog eens een stuk persoonlijker is. Als je ziet hoe lang het duurt voor een meeting er is of hoeveel tijd er verloren gaat voordat je echt tot de essentie vaneen vergadering komt. Een videoboodschap kan als voorbereiding een waardevolle aanvulling zijn. We dragen bij door middel van een extra contactmoment creëert. De eerste pilots lopen nu.”

Wij, jonge honden, horen graag wat andere Members hebben ervaren

Broedplaats

Ook Daan werd na zijn studie bestuurskunde ondernemer. ,,Tijdens mijn studententijd ben ik actief geweest in de bestuurlijke wereld maar heb de conclusie getrokken dat het niets voor mij is. Ik sta liever aan het roer van mijn eigen keuzes en beslissingen.” In Jakarta, waar hij verbleef om zijn master thesis over de democratische ontwikkelingen in dat land te schrijven, zag hij hoe bijna iedereen er een handeltje bedreef.

,,Dat zette me aan het denken. Ik leerde mezelf programmeren en zo is mijn eerste bedrijfje gestart.”

De universiteit in Tilburg had zijn eigen broedplaats voor ondernemers in de dop, Starterslift. In 2017 bundelden Daan en zijn vrienden als freelancers de krachten om als de Duodeka Coöperatie maatwerk software te gaan ontwikkelen voor grote organisaties. De cash-in die dit opleverde, werdgeïnvesteerd in nieuwe en bestaande ventures. Sinds twee jaar is Duodeka een volledige venture builder met Daan als CEO. Bij de naam hoort een vette knipoog: ,,We hebben iets met het Latijnse woord voor twaalf, duodeka. Met zijn zessen begonnen, werkend voor twaalf. Onze stip op de horizon is dat we in 2020 bepaalden dat we in 2032 48 ventures naar de markt gebracht zullen hebben. We rekenen alles in twaalf.”

Floris heeft eveneens zijn stip gezet. Hij hoopt binnen nu en vijf jaar 500.000 mensen dagelijks gebruikmaken van hun product. ,,Ik verwacht veel van Vibble. Tot nu toe doen we alles in huis zonder investering. Ik heb veel mogen leren in de zeven jaar dat ik heb gewerkt voor het bedrijf van Norbert Diederik, ook Member van The Dutch. Met name op het gebied van product- en merkontwikkeling, in- en verkoop en alle aspecten die betrekking hebben op bedrijfsvoering heb ontzettend veel geleerd van hem. Zijn expertise en passie vormden een onschatbare bron van kennis en inspiratie voor mij.

Dan nog loop je als jonge ondernemer tegen veel aan. Alle problemen die wij als SAAS start-up hebben gehad, zal Daan herkennen, nietwaar? Als ik twee jaar geleden met Daan had gesproken toen we merkten dat onze software niet effectief werd gebruikt, hadden we echt kunnen profiteren van zijn ervaring.”

Ervaringen aanhoren, ontwikkelingen voorleggen: ze zouden op The Dutch graag meer het gesprek aan willen met ondernemers die snappen waar zij als jonge honden mee moeten dealen. Floris: ,,Mensen die je een spiegel kunnen voorhouden. Zo van; hé, je gaat teveel van links naar rechts, focus nou eens…” Daan: ,,Allemaal Members van wie wij super veel kunnen leren. En wie weet zij iets van ons. Wij zijn heel erg digitaal, oudere ondernemers juist meer old school.”