‘We zijn allebei van de details’

Allebei hebben ze járen ervaring op hun teller. Helga Wiegant werkte ruim 43 jaar voor KLM, Gijs Wilmink hielp met zijn bedrijf expats op weg in Nederland. Sinds vorig jaar zetten ze al hun (mensen)kennis in op The Dutch. ,,We vliegen echt niet op de automatische piloot.”

Ze hebben niet geheel dezelfde historie, maar toch zit er veel gemeenschappelijks in de tijdlijn van hun leven. ,,We kwamen erachter dat we vijfhonderd meter van elkaar vandaan in Delft zijn geboren,” zeggen Helga en Gijs.

Allebei kwamen ze in coronatijd ongeveer tegelijkertijd op een keerpunt te staan. Helga trok na ruim 43 jaar en diverse functies binnen de vliegmaatschappij op eigen verzoek definitief de KLM deur achter zich dicht. Haar echtgenoot deed hetzelfde. ,,We vonden dat we ons aandeel hadden geleverd. Maar we kwamen er al gauw achter dat we er nog niet aan toe waren om niets te doen. Waar zou je nog willen werken, vroeg mijn man. Toen dacht ik aan The Dutch, waar ik vaak met KLM-relaties ben geweest en waar drie jaar achtereen met veel plezier het KLM Open is gehouden,” vertelt ze.

Gijs runde samen met zijn vrouw tot 2020 een goedlopend bureau in de begeleiding van expats die in Nederland aan een tijdelijk nieuw leven begonnen. ,,Wij zorgden dat ze in een gespreid bedje terecht kwamen. Woonruimte, school, sportclubs, een bankrekening: we regelden alles zodat bij aankomst het leven meteen kon beginnen. Dat hebben we met ontzettend veel plezier gedaan totdat corona een vette streep door ons werk haalde. Ook bij mij kwam The Dutch snel in het vizier. Ik woon op vier minuten fietsen, ik golf al lang…”

VLEUGJE BLAUW
Gijs reageerde op een vacature voor The Dutch Golfshop, Helga stuurde een mailtje naar David Burnside, een van de Founders, of ze misschien iets zou kunnen betekenen binnen het team. En beiden konden bijna direct aan de slag. Helga als een van de vaste gezichten van de hospitality in de shop en bij de ontvangstbalie, terwijl Gijs als starter Members en hun gasten welkom heet. ,,Phil Helsby schatte in dat ik in deze functie meer op mijn plek zou zijn en daar had hij helemaal gelijk in.”

In KLM zit een touch of orange en in het orange van The Dutch zit een vleugje blauw.

Ook Helga voelde zich al snel als een vis in het water. ,,In KLM zit een touch of orange en in het orange van The Dutch zit een vleugje blauw. Het voelt dus heel goed, zoals ik mij voorheen met KLM ook altijd al heel welkom voelde. In hoe beide organisaties zijn, is er ook best een link. Members van The Dutch zouden de Business Members van KLM kunnen zijn.”

Het oude werk heeft hen beiden een flinke dosis mensenkennis gebracht, zeggen ze. Als lid van een operationele afdeling die cockpit- en
crewleden bijstond na gebeurtenissen aan boord – ‘Er worden in de lucht baby’s geboren en er gaan mensen onderweg dood’ – fungeerde ze als vraagbaak en opvangnet. Gijs leerde ook jarenlang in de recruitmentwereld al omgaan met vele typen mensen, iets wat hem nu goed van pas komt.

Ik houd ervan om op een warme persoonlijke wijze met mensen om te gaan.

DETAILS
Ze zijn allebei van de details. Gijs en Helga leggen graag de vinger op dingen die net even anders en dus hoogstwaarschijnlijk beter kunnen. ,,Zo doen we het dus altijd, vind ik bijvoorbeeld geen antwoord. Misschien kun je met andere inzichten – ‘Dat is het fijne van ergens nieuw binnenkomen’ – het niveau nog hoger brengen. Dat probeer ik altijd door te geven,” vertelt Helga. Ruimte voor ontwikkeling moet er zijn, vindt ook Gijs. ,,Ik houd ervan om op een warme persoonlijke wijze met mensen om te gaan. De kroonjuwelen van The Dutch zijn groen. Wat erbij komt, het servicepakket, dat zijn de mooie extra’s en die moeten in beweging blijven.”