‘We gaan met z’n allen op inkoopreis’
Members Ronald Bartels en Gregory van Brummelen zijn twee van de negen leden van Vin9. Het inkoopcollectief werd vorig jaar geboren uit een gedeelde grote passie voor wijn. The Dutch schenkt hun Rioja Crianza.
Negen mannen, een divers gezelschap van bevriende ondernemers uit de regio Alphen aan den Rijn die allemaal graag een glas wijn drinken. Dan noem je het inkoopcollectief dat je met zijn allen start Vin9. Zie hier het verhaal achter het nieuwe wijnbedrijf dat afgelopen herfst met trots zijn eerste private label flessen uit de Rioja presenteerde. ,,Het is zo leuk dat je in een restaurant je eigen wijn kunt bestellen,” zeggen Gregory en Ronald. Nog leuker is dat zij één ervan mogen leveren aan The Dutch. ,,Rutger, de Food & Beverage Manager van The Dutch, heeft onze Rioja Crianza 2020 geselecteerd. Een donkere 100% Tempranillo, twaalf maanden gerijpt in Franse eikenhouten vaten. Een absoluut elegante wijn en een topper in zijn prijsklasse. En inderdaad hoe mooi is het dat we bij The Dutch onze eigen wijn kunnen drinken,” zeggen de twee Members die elkaar in wijn hebben gevonden maar dan weer niet in golf. Gregory, die drie jaar geleden na een afwezigheid van twee jaar weer Private Member werd: ,,Ik ben een fanatieke golfer en ben hier vooral in de winter vaak te vinden. Als heel Nederland modderig wordt, is het op The Dutch altijd prima spelen. Ik heb bovendien sinds ik vorig jaar mijn vastgoedbedrijf heb verkocht meer tijd om te golfen. Dat ik weer Member werd, kwam mede doordat ik The Dutch miste. David Burnside, één van de Founders, omschreef The Dutch ooit als zijn happy place. Dat gevoel heb ik ook als ik hier ben. Maar nee, Ronald en ik komen elkaar hier zelden tegen.” Ronald, directeur bij facilitair dienstverlener De Vos Groep: ,,Ik bezoek heel het jaar door maandelijks de netwerkbijeenkomsten van het Corporate Network Program. Dat is een groeiende groep die elkaar in de loop der jaren goed heeft leren kennen, een hele fijne sfeer. Daarnaast golf ik met zakenrelaties die het nog steeds een feest vinden om The Dutch te ervaren.”
FAMILIEWIJNHUIS
Geen gezamenlijk golf dus, wel Vin9. Nadat de club van negen ondernemers, die elkaar hebben leren kennen in een plaatselijke wijnbar, de koppen bij elkaar hadden gestoken, begon een anderhalf jaar durende zoektocht naar wijn. Inkopen onder private label was een voorwaarde, evenals op kleine schaal inkopen bij huizen die geen afzetmarkt in ons land hadden. Voorwaarde nummer drie: een mooi product voor een betaalbare prijs. ,,Als Vin9 hoeven we niet per se grote marges te maken. Natuurlijk zijn we een commerciële club maar we hoeven er niet van te leven. Ieder heeft zijn eigen business ernaast. Een beetje marge stelt ons in staat nieuwe wijnen in te kopen en leuke dingen te doen, zoals met z’n allen op inkoopreis gaan. Om een private label te mogen voeren, moet je grote aantallen afnemen. Wat we niet zelf nuttigen, verkopen we graag
aan wijnliefhebbers die voor een goede prijs van kwaliteitswijnen kunnen genieten.” Die mooie wijnen vonden ze als eerste bij de familie Medrano die zo’n honderd kilometer onder Bilbao sinds 1984 wijn maakt. ,,Bodegas Medrano Irazu is echt zo’n mooi ouderwets familiebedrijf met een wijngaard aan de voet van de Sierra Cantabria. De druiven worden er handmatig geoogst en geselecteerd. Het was aangenaam onderhandelen met de familie die met zo’n 300.000 flessen Rioja per jaar tot de kleinere producenten behoort.”
HOBBY PLUS
De eerste collectie die Vin9 bij hen bestelde, omvat een frisse Rioja Blanco Viura uit 2022, uit hetzelfde jaar een Tinto Tempranillo, de Crianza die The Dutch schenkt en een robijnrode Reserva uit 2018. Van hetzelfde huis, maar niet als private label, zijn nog een luxere Tempranillo Blanco en Terra toegevoegd. Uitbreiding uit andere hoek is op komst want in het mediterrane gebied van Frankrijk vonden ze een mooie lichte rosé. ,,Een lichte blush, Provence-stijl,” omschrijven ze de inhoud van de eerste drieduizend flessen die onderweg zijn. Vanuit Sicilië worden een witte en rode wijn als private label toegevoegd waarmee die collectie straks uit zeven verschillende wijnen bestaat. Gregory, de penningmeester van Vin9: ,,Als inkoopcollectief maken we een vliegende start. De eerste dertig pallets met elk 720 flessen zijn verkocht. Ik zou het leuk vinden als we straks twintig verschillende wijnen kunnen aanbieden.” Ronald, de voorzitter: ,,Begonnen vanuit een hobby, zitten we nu al op hobby plus. We verkopen onze wijnen aan een aantal geselecteerde restaurants, waaronder vier in onze eigen omgeving Alphen aan den Rijn en aan enkele daarbuiten, waaronder The Dutch. Het uiteindelijke doel van Vin9 ligt nog niet vast. Dat zijn we met zijn negenen een beetje aan het onderzoeken. Belangrijk is dat we er lol in hebben.” Als ondernemers pakken ze zaken echter professioneel aan. Er zijn folders en banners en er zijn ook al Vin9 wijnglazen voor wit, rood en Bourgogne. ,,Misschien slaan we door maar als ondernemers zien we altijd kansen. Bovenal vinden we het zelf erg leuk.”

Download gratis het The Dutch Magazine
Even ontspannen? Lees hier gratis ons The Dutch Magazine met artikelen uit de golfwereld, achtergronden over onze warme club en verhalen van inspirerende ondernemers.
Meer nieuws
The Green Energy Network komt naar The Dutch tóe
Rondom The Dutch is een interessant groen energienetwerk aan het ontstaan. ,,We hebben een aantal mooie partners verbonden aan ons zonneparkproject…
Shisha lounge of winterlandschap?
Met zijn jarenlange ervaring in events - golf en non-golf - kent The Dutch de kneepjes van het piekfijn organiseren van kleine, grote alsook…
Baanverhalen: beste golfer aller tijden
Op 29 juni opende The Dutch haar deuren voor de beste golfer aller tijden. Niemand minder dan Jack Nicklaus bezocht onze baan, waarbij hij aan…