Nieuwsartikel afbeelding

‘Ooit weer naar The Dutch? Ik hoop het’

DP World heeft de sponsorbanden met de European Tour stevig aangetrokken. Het staatsbedrijf uit Dubai, wereldwijd een toonaangevende leverancier van slimme logistieke oplossingen, is nu officieel naamgever van de European Tour. ,,We werken hard aan meer naamsbekendheid,” zegt Rob Harrison in zijn DP World Logistics Europe kantoor aan de Rotterdamse Waalhaven.

Rob Harrison groeide als zoon van Engelssprekende Ieren op in Zuid-Afrika. Student af trok hij de wijde wereld in. Na een aantal omzwervingen belandde hij twaalf jaar geleden in België waar hij als CEO van DP World Antwerpen werd uitgeroepen tot Vlaamse Maritieme Man 2018. Twee jaar geleden gaf hij het stokje over om in de Rotterdamse Dockworks aan een nieuw hoofdstuk te beginnen. Als Vice President Inland & Logistics bij DP World Logistics Europe werkt hij samen met zijn team aan de verdere ontwikkeling van het Europese logistieke netwerk. Het is misschien niet toevallig dat DP World uitgerekend dit jaar de banden verstevigt met de European Tour. Beide herdenken in 2022 dat ze ieder vijftig jaar geleden zijn begonnen.

Cadeau voor de European Tour is een vijfjarige verbintenis die met meer dan 200 miljoen dollar garantstaat voor een record aan prijzengeld in 2022. Ook wordt het minimale toernooibedrag opgeschroefd naar twee miljoen dollar en komen er meer toernooien op de kalender. Er zijn volgens Rob twee redenen waarom het bedrijf alle sponsorballen op dit golfniveau zet. ,,De eerste is dat DP World zijn naamsbekendheid wil vergroten. De andere is dat dit een opening biedt om meer in contact te komen met nieuwe business relaties, zoals Beneficial Cargo Owners, de BCO’s. We zoeken een podium om te vertellen waar DP World voor staat en hoe we werken aan logistieke oplossingen voor de toekomst.”

Your home is waar je familie is en waar je vrienden zijn, maar in mijn hart blijf ik altijd Zuid-Afrikaan met een Iers paspoort.

STUDENTENPROTESTEN
Verslingerd aan golf is Rob zelf al sinds zijn jeugd in Zuid-Afrika waar hij eind jaren zestig werd geboren in Pietermaritzburg bij Durban. Zijn familie van vaderskant was begin 19de eeuw vanuit het Engelse York neergestreken in de Afrikaanse kolonie. ,,Als je kwam werken, kreeg je een stukje land.” De roots van zijn moeder liggen in Dublin en later in Londen. Na de Tweede Wereldoorlog stuurde haar vader haar voor een tijdje naar Zuid-Afrika waar ze haar toekomstige man tegen het lijf liep. Opgroeien deed Rob in Pretoria, net boven Johannesburg. Hij had er volgens eigen zeggen een bevoorrechte jeugd. ,,Het onderwijs was great, de veiligheid ook. We keken niet naar de andere kant. Pas op de universiteit, de beroemde Witwatwersrand, kwam ik in aanraking met een andere wereld. Dit was de plek waar mensen als Nelson Mandela hadden gestudeerd en waar studentenprotesten door de politie werden beëindigd.

Spannend, zeker, maar het zette me tot nadenken. Ik begon me te realiseren dat praten altijd beter is dan vechten.” Het was de tijd dat Mandela na dertig jaar gevangenschap vrij man werd en overal optimisme voelbaar was. ,,Alles was mogelijk, dacht men. Een mooie periode.” Tussen de colleges door was Rob vaak te vinden op de golfbaan. Voor 2,5 rand – ‘Peanuts’ – liep hij als student zijn rondjes. En de banen? Die waren toen al awesome, zegt hij met een lach. Hij speelde met zijn HCP 6 in een sterke competitie. Ook golfprofessional Ernie Els speelde destijds in deze leeftijdscategorie. ,,Ik ben in de B-divisie blijven hangen, maar heb nog altijd fantastische herinneringen aan de onderlinge strijd en kameraadschap,” zegt Rob. Een keer per jaar keert hij, als hij op bezoek gaat bij zijn ouders van nu 90 en 88 jaar oud, terug naar het land van zijn jeugd. ,,Ik denk niet dat ik er ooit nog zal wonen. De golfbanen zijn er briljant, de wijn uitstekend, de zon heerlijk maar om er te leven is anders.”

GROOTSE HAVEN
Zijn eigen leven heeft zich in de afgelopen 25 jaar vooral buiten Zuid-Afrika afgespeeld. Zijn werk bij rederij Maersk bracht Rob onder meer naar Nigeria en later Kopenhagen. In 2012 maakte hij de overstap naar Dubai Ports, kortweg DP, en timmerde al snel aan de weg in de haven van Antwerpen. ,,Maar omdat het bedrijf als brand niet zichtbaar was in de grootste haven van Europa, werd ik in 2020 gevraagd om een vertegenwoordiging in Rotterdam op te zetten. Ons motto met bijna tweehonderd vestigingen verspreid over alle continenten luidt niet voor niks ‘We want to enable global trade’.”

Vanuit zijn kantoor heeft Rob uitzicht op alle logistieke bedrijvigheid in en rondom de Waalhaven. Dat is maar een onderdeel van het werk, want DP World is tevens eigenaar van P&O Ferries en heeft een belang van dertig procent in de Rotterdam World Gateway Terminal met een eigen kade en eigen railterminal. Containervervoer per trein heeft de toekomst, is de Vice President overtuigd: ,,Als DP World investeren we volop in duurzame initiatieven die zorgen voor minder CO2-uitstoot.” Daarom werd dit voorjaar een nieuwe treinroute gelanceerd die de eigen terminal in het Duitse Stuttgart verbindt met Germersheim en Rotterdam.

,,Dit is een belangrijke stap in de ontwikkeling van ons Europese netwerk.” Een van zijn andere taken is het samenbrengen van alle bedrijven die onder de DP World-paraplu vallen in zijn regio. Daartoe behoort onder meer het in 2021 overgenomen Syncreon, een logistiek dienstverlener die zich op de auto-industrie richt. ,,Ja, er is volop dynamiek.” Maar af en toe is er tijd voor een rondje golf. Sinds zijn aantreden in de Maasstad is Rob met DP World Member van The Dutch. ,,The Dutch past bij wat DP World wil uitstralen, brengt mensen samen en is bovendien een mooie baan, hoewel de laatste negen killing zijn.

Hopelijk komen we met de DP World Tour ook ooit weer naar The Dutch,” zegt Rob. ”Na het golfen rijdt hij terug naar thuishaven Antwerpen, de stad waaraan hij zijn Vlaamse accent te danken heeft. ,,Allee, het maakt niet uit waar je woont, hè. Your home is waar je familie is en waar je vrienden zijn, maar in mijn hart blijf ik altijd Zuid-Afrikaan met een Iers paspoort.”