‘Mijn drive heb ik van mijn familie’

Golf? De enige baan die ondernemer Tamer Saglambilek ooit had gezien, was die van Michael Jordan in The Last Dance. Sinds kort is hij zelf verslaafd aan de sport. Op The Dutch vindt later dit jaar het eerste grote event van zijn bedrijf plaats, het Elevate Open.

OP DE MARKT
Opgegroeid in een gastarbeiderswijk wilde de vader van Tamer zijn eigen kinderen in een andere buurt groot laten worden. Een brief aan de burgemeester bleef niet onbeantwoord. Het gezin kreeg toestemming om te verhuizen en kwam terecht in een kansrijke omgeving. ,,Mijn vader wilde dat zijn vier kinderen allemaal dokter of ingenieur zouden worden en daar hadden mijn ouders veel voor over. Studeren bleek evenwel niet helemaal mijn ding.” Tamer is meer een doener.

In zijn jeugd was hij vaak op de markt om zijn ouders een handje te helpen. Vader stond er met leren jassen, moeder bakte een stukje verderop Turks-Italiaanse pizza’s. ,,Ze wilde haar eigen business.” Hij ziet zichzelf, als ondernemend en creatief type, erin terug. Tamer hield zijn mbo-opleiding – en later nog ook een hbo-studie – zonder eindpapiertje op zijn 19de voor gezien en nam diverse baantjes, onder meer in de beroemde glasfabriek waar zijn grootvader had gewerkt en als postsorteerder. Later, bij de firma Telefoongids, dook hij in het vak verkopen wat hem goed afging. Met die kennis en ervaring startte hij in 2011 zijn eerste eigen onderneming in digital marketing en advertising onder de naam SalesCare, die in 2017 werd omgedoopt tot Elevate Digital.

LIFESTYLE
Hij bedient er grote internationale klanten mee. ,,E-commerce merken met veelal internationale groeiwensen,” legt hij uit. De meeste zijn actief in home, fashion & lifestyle. Het is de hoek waarmee hij zelf een grote klik heeft. ,,Het klantprofiel waar ik mij in eerste instantie op focuste – breed MKB – bleek niet de juiste voor het bedrijf. Bij welke ondernemingen, merken en industrie doen we het goed, vroegen we ons af. Daar rolde dit uit. Hier hebben we een goed verhaal voor, hebben we zelf iets mee en krijgen we energie van. Vanaf dat moment zijn we stevig gaan groeien en mogen we werken voor klinkende namen.”

Heel veel branches kenden al awards, maar niet die van ons.

In 2013 volgde bedrijf nummer twee, SaaS, inmiddels AdCalls geheten. Het softwarebedrijf maakt middels een uniek systeem marktinspanningen inzichtelijk. Klanten zijn grote partijen, waaronder ruim 350 marketingbureaus en meer dan duizend eindklanten. ,,Er bestond geen manier om telefonische conversies te meten vanuit digitale marketinginspanningen. Raar vond ik, want alles gaat via internet, dus ergens moest toch de connectie gelegd kunnen worden. Die software hebben we ontwikkeld.” Om het succes van de eigen marketing business verder op te stuwen, bedacht Tamer een paar jaar later de Dutch Search Awards als beloning voor bijzondere prestaties in de search marketing. ,,Heel veel branches kenden al awards, maar niet die van ons. Maar ik zag nog meer potentie in het oprichten en sponsoren, zoals extra naamsbekendheid voor mijn bedrijven en de kans om uit te groeien tot een autoriteit.”

MICHAEL JORDAN
Nieuwe kansen en klanten, toekomstperspectieven, netwerken. Het gaat elke dag door. En altijd is daar het enthousiasme over nieuwe uitdagingen die op zijn pad komen, zoals sinds één jaar golf. ,,Een zakelijke relatie,zei: ‘Jij woont ongeveer naast de mooiste baan van het land en je golft niet??? Hier heb je het nummer van Mauk de Booij’. Een paar dagen later zat ik met Mauk op het terras en zag ik een omgeving die ik nooit achter de poort had vermoed. Lifestyle en luxury, Mauk zo lekker open… Ik was om.”

Zijn enige golfkennis tot dan kwam uit The Last Dance, de docu over topbasketballer Michael Jordan die bijna dagelijks op birdies en eagles aast op zijn eigen baan. Een eerste kennismaking met The Dutch Futures Network was voor Tamer voldoende om serieus te gaan investeren in zijn nieuwe sport. ,,Ik sloeg natuurlijk geen bal, maar qua sfeer en gezelligheid was het die avond meteen raak. Ik heb me direct aangemeld als Member.

Mijn grootste uitdaging in alles is concentratie.

Mijn eerste doel is vrienden maken, niet de business. Maar ik heb nu al mensen gevonden met wie ik goed kan sparren. Een van hen, een interim, werkt inmiddels voor AdCalls.” In het kantoor van Elevate Digital oefent de baas zelf zich regelmatig de blaren in het putten. ,,Mijn grootste uitdaging in alles is concentratie. Na een uur haak ik meestal af.” Meerdere medewerkers zijn inmiddels ook begonnen met golfen, net als zijn vrouw. En zijn gepensioneerde vader, die rijdt zijn zoon heel trots in de buggy rond. Zoals op 30 augustus als The Dutch helemaal is gereserveerd voor de eerste editie van het Elevate Open, een groot evenement voor enige honderden relaties in de marketingindustrie waarvan de opbrengst naar een goed doel zal gaan. ,,Mooi hoe alles zich ontwikkeld heeft, hè.”