Karst, eigenaar van Asto Shipyard

‘In de binnenvaart ga je vaak even op de koffie’

Er wordt in de binnenvaart meer gegolfd dan gedacht, zegt Karst van der Wiel. En als je dan schepen van miljoenen euro’s afbouwt op je werf, dan kies je ook in je sport voor kwaliteit. ,,Lionel Messi voetbalt ook niet op oude schoenen.”

Karst van der Wiel kijkt vanuit zijn kantoor naar een verloren grasveldje aan de overzijde van het Oude Maasje. ,,Ik bedacht me pas dat dit eigenlijk een fantastisch target is. Binnenkort maar eens het dak op met wat clubs.” Hij zegt het met een knipoog. Maar ja, het is wel voorjaar dus komen de golfkriebels. Zo’n 150 meter down, het moet kunnen. Zo niet, dan zal de bal kopje onder gaan in de Bergsche Maas van Raamsdonksveer. Dit is de plek waar Karst, eigenaar van Asto Shipyard, zich als een vis in het water voelt. Hij bracht zijn jeugd door aan de andere kant van het water, in het Land van Heusden en Altena. Grootvader van moederszijde had in Werkendam een scheepswerfje. Een foto ervan hangt in het kantoorgebouw van Asto.

Asto Shipyard

Familie van vaderskant runde een super van VIVO en bevoorraadde als parlevinker passerende schepen. Dus nee, vreemd is het niet dat Karst uit datzelfde scheepshout is gesneden. ,,Het is gewoon een levendige en intrigerende wereld. Ons kent ons, je gunt elkaar dingen maar afspraak is afspraak. Als je je daar niet aan houdt, gaat dat rondzingen.

,,Even op de koffie, dan ben je weer helemaal op de hoogte”

Ik ambieer klanten voor het leven. Dus je kijkt wel uit.” Zes jaar geleden kwam hij aan boord als de nieuwe directeur. Pas 31 toen, wel met tien jaar scheepvaartkennis in zijn broekzak en een afgeronde opleiding commerciële economie. ,,De vorige eigenaar had geen opvolger. Toen hij hoorde dat ik aan het rondkijken was, volgde een belletje. We werden het snel eens. Ik voel me thuis in deze omgeving van een allround maritiem bedrijf. Het is een stoere wereld. Staal, lassen, branden… alles wat hier gebeurt, is robuust. Maar wel altijd met de Brabantse gezelligheid. In de binnenvaart wordt gauw een bakkie gedaan. Even op de koffie, dan ben je weer helemaal op de hoogte.”

Tamtam

Voor de werf met eigen kade, kranen en machinepark liggen drie fonkelnieuwe schepen in de afbouw. Vorige maand werden er ook al drie opgeleverd. Eind 2023 zullen het er achttien in totaal zijn. Karst: ,,Dat is een serieus aantal. Toen ik hier kwam, ging het om twee à drie schepen per jaar. Asto had in al zijn jaren van bestaan een goede naam opgebouwd, maar ik wilde meer aansluiting creëren. Nu weten ze in andere binnenvaartoorden als Zwijndrecht ook wie we zijn en wat we doen.”

‘Ik voel me thuis in deze omgeving van een allround maritiem bedrijf’

Met zijn komst ging er een tandje bij in onderhoud en reparatie. Toen Asto een tijdje terug een enorme kopschade – ‘Twee schepen frontaal op elkaar bij Dordrecht’ – mocht herstellen, werd de operatie door de hele markt gevolgd. ,,Experts waren onder de indruk van ons reparatiewerk, dat maakt dat je je naam in de markt zet. Nu stromen de kopschades binnen. De tamtam gaat snel in onze wereld. Het domein kopschade.nl heb ik maar vastgelegd.” Zijn mensen kunnen toveren met materiaal. Klanten noemen zijn experts in RVS goudsmeden. ,,Die jongens leveren knappe staaltjes. De hele schipperswoning shining van glimmend roestvrijstaal? Ze maken het. Ik blijf investeren in goed materieel.”

Asto Shipyard

Binnenvaart masters

De kwaliteit van de schepen die bij Asto van de werf gaan, was ook dé reden om Private Member te worden bij The Dutch. ,,Wat wil je als bedrijf uitstralen? Als je de mooiste schepen levert – mensen komen een paar miljoen investeren in zo’n schip – dan moet het totale plaatje kloppen, vind ik. Relaties worden graag uitgenodigd voor The Dutch. Je verwacht het misschien niet maar er wordt volop gegolfd in de binnenvaart. Er is zelfs een Masters voor de branche.”

,,Ik ben een mensen-mens. Het is leuk om andere golfers en ondernemers te ontmoeten,,

Als beginnende golfer liep Karst vijf jaar geleden zijn allereerste rondje op The Dutch met Joost Luiten, de inlossing van een gewonnen veilingkavel. ,,Joost zei: maak je niet druk, doe maar rustig aan. Ik dacht alleen maar: wanneer kan ik hier weer een keertje lopen?” Dat gebeurde op uitnodiging van een relatie. Daarna sloot hij zich aan bij The Dutch Network Under 40. ,,Als ik die 4 in mijn leeftijd krijg, koop ik een aandeel.”  Dit jaar hoopt Karst meer tijd vrij te maken voor de netwerkbijeenkomsten van The Dutch Network Under 40. ,,Ik ben een mensen-mens. Het is leuk om andere golfers en ondernemers te ontmoeten., Op het terras kwam ik in gesprek met een Member die een productiebedrijf heeft in kabelgoten. Die liggen ook in jouw schepen, zei hij. Klein wereldje.”

Racemodelletje

Karst golft vaak met zijn vrienden Mark Roodhart en Stefano Lotto. Ze kennen elkaar uit de business. ,,Mark is scheepsmakelaar. Zijn klanten zijn vaak ook mijn klanten of andersom, maar we zitten niet in elkaars vaarwater. Je probeert elkaar te helpen. De binnenvaart is hecht. Hetzelfde met Stefano die werkzaam is in de logistiek.”

Met Mark deelt hij meerdere passies. Ze bezoeken samen Formule 1-races – ‘Dat brullen van die motoren, heerlijk geluid’ – en verzamelen ieder voor zich memorabilia. ,,Van dat racemodelletje zijn er maar 250 gemaakt,” wijst Karst naar een vitrine. Vriend Mark heeft net weer een gesigneerd pak op de kop getikt voor zijn eigen verzameling.

Asto Shipyard. Racemodelletje Max Verstappen.

Autosport doet volgens Karst iets kriebelen maar een Max Verstappen kan niet iedereen worden. Daarom racen ze in miniatuurvorm. Beneden in de hal bij Asto staat de persoonlijke kart van Karst, in Limburg in elkaar gesleuteld door een vriend van Max Verstappen. Met meer dan 100 km/per uur op het circuit is het ook een leuk racemonster. ,,Op woensdagmiddag lukt het regelmatig om er een paar uurtjes tussenuit te knijpen. Daarna is het hoofd weer leeg.”