‘Ik heb het frame van een bokser’

Uitdaging? Mark van Houten vindt het bij zijn werkgever Saint-Gobain, maar ook in sport. Een beetje golf, veel wandelen, wielrennen en kickboksen. ,,Ik ben niet de Messias van het imago, maar kickboksen is echt heel leuk.”

Op zijn 48ste begint Mark van Houten eindelijk dicht bij zichzelf te komen, zegt hij na enig nadenken. Dat is de man die bij het beursgenoteerde Saint-Gobain Gyproc en ISOVER Nederland als Commercieel Directeur op zijn plek zit, maar ook de sfeermaker die mensen om zich heen verzamelt alsook de natuurliefhebber die wandelt en volop kan genieten van het fladderende ijsvogeltje in zijn achtertuin. ,,Ik voel dat ik nu de mens aan het worden ben die ik vanaf mijn geboorte zou moeten zijn en dat vind ik heel fijn.” Om daar te komen, bewandelde hij een pad dat veel onvermoede kanten opging.

Hij groeide in en om Utrecht op als een soort van straatschoffie. Hij ging voetballen, bekwaamde zich later in boksen en snowboarden en zoefde met zijn racefiets door Hollandse polders. School werd meao – ‘Ik heb er altijd een handje van gehad om onder mijn niveau te studeren’ – en belandde in een kledingwinkel. ,,Ik had nog even gehoopt straaljagerpiloot te worden maar werd vanwege mijn lengte afgekeurd. Dus werd het verkoper. Beetje werken, beetje voetballen, feestvieren… Dat leven beviel me wel.” Zijn werkgever stuurde hem naar Veenendaal en Eindhoven om daar nieuwe vestigingen te openen. ,,Nee, daar deinsde ik als begin twintiger niet voor terug. Ik heb nogal weinig twijfel gekend altijd. Het maakt wel dat mensen mij daarom een arrogante bal kunnen vinden. Either they love me or they hate me, dat is mijn profiel.”

AMBITIEUS
Op zijn 40ste nog in de winkel staan, was wat Mark betreft een no go. Hij maakte daarom de overstap naar B2B en ging als vertegenwoordiger aan de slag bij Fabory, een producent van ijzerwaren voor de maakindustrie. ,,Een enorm leuke wereld. Ik kan nog blij worden van de geur van snijolie.” Terwijl in de avonduren alsnog een hbo-studie werd opgepakt, groeide hij in de praktijk door naar Corporate Product Manager in
de categorie bevestigingsmateriaal. Het kwam allemaal bij toeval op zijn pad, zegt Mark. De functie van Commercieel Directeur bij het Franse Saint-Gobain dat met circa 180.000 medewerkers wereldwijd een omzet van 44 miljard in bouwproducten neerzet, was eveneens niet gepland. ,,Ik werd in 2010 benaderd voor de functie van Marketing Manager. Vijf jaar later was ik Commercieel Directeur van Saint-Gobain Gyproc Nederland en sinds 2020 mede van ISOVER Nederland. Je krijgt wat je roept. Als je ambitieus bent en laat zien dat je in staat bent om resultaten te boeken, dan komt er meer dan je dacht.”

ALLES OM TE BOUWEN
Over wat het aantrekkelijk maakt om voor de Franse multinational te werken? ,,Met zijn 372 jaar is Saint Gobain een van de oudste bedrijven ter wereld. Een bijzondere onderneming ook, die als een van de eerste het proces van spiegels maken wist te industrialiseren wat een wens was van Lodewijk XIV. Nu focussen we op: Making the world a better home. Saint-Gobain biedt alles om te bouwen en heeft enorme kennis op dat gebied. In het tijdvak dat de hele wereld bezig is met duurzaamheid en een verstandig gebruik van materialen, willen wij die inzetten. Want het is toch raar dat de consument bij de aanschaf van een auto bijvoorbeeld op alle details heel veel tijd steekt, maar op een woning helemaal niet? Terwijl dat waarschijnlijk je alle duurste aankoop ooit is. Je zou toch beter moeten weten wat je koopt, zeker nu.” Sinds corona maakt hij minder de trip naar het hoofdkantoor onder Parijs. ,,Er is een switch in mind gaande. We zijn een bedrijf dat nadenkt, dus laten we zelf ook stappen zetten. Minder vliegen, minder vlees consumeren. We doen er allemaal aan mee, ook ik als de grootste vleeseter. Ik ben teruggegaan naar max driemaal per week.”

EXTRA HONDERD STOTEN
Zijn postuur – ‘Ik ben groot en lomp’ – doet vermoeden dat culinair een belangrijk ingrediënt in zijn leven is. ,,Zeker, misschien wel omdat ik op mijn best ben als ik met anderen ben. Zet mij in een voetbalkleedkameromgeving en ik ben thuis. Samen ervoor gaan, humor, elkaar een beetje afzeiken na de wedstrijd en dan een goeie pot bier. Daar houd ik van.” Voor voetbal komt hij alleen nog als supporter naar het stadion.

,,Boksen is voor mij het maximale uit jezelf halen.”

In shape blijven doet Mark graag met een beetje kickboksen. ,,Boksen is voor mij het maximale uit jezelf halen. Als je niet meer kan toch nog even die extra honderd stoten tegen die bokszak eruit persen. En soms met elkaar sparren in de ring. Op een respectvolle manier met elkaar dat gevecht aangaan zonder intentie om elkaar knock-out te slaan. Mijn ouders hebben vroeger tegengehouden dat de school mij tot professioneel bokser ging trainen. Ik had er wel het lichaam voor, evenals de wilskracht en het doorzettingsvermogen.”

Dat laatste is hij nooit verloren. Maar enige twijfel laten zien, moet tegenwoordig kunnen. ,,Het niet laten zien, zag ik vroeger als kracht. Nu meer als zwakte. Ik denk dat je beslissingen er alleen maar beter van worden. Jezelf laten zien, ik gun mijn drie kinderen dat ze dat eerder gaan ontdekken. Om te kunnen worden wie ze echt zijn. Het is zonde als je daar, zoals ik, te lang op wacht.”