‘Ik heb geleerd in dingen te geloven’

Kasper de Wulf is de man die een Guinness World Record – acht x 18 holes in acht landen binnen 24 uur – op zijn naam heeft staan, maar ook de ondernemer die met YOUREKA de interactieve virtuele 360º tour over The Dutch heeft gemaakt.

Om te beginnen met die megaprestatie, het was in 2013 dat Kasper de Wulf samen met zijn goede vriend Alexander Hautekiet de ultieme uitdaging in golf aanging. Binnen een etmaal acht golfbanen spelen in achtereenvolgens Italië, Slovenië, Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Nederland en België. Alles te voet – lees: rennend met de clubs op de rug – en landsgrenzen passerend per helikopter of auto. Ze slaagden erin om de 144 holes in 22,5 uur af te ronden met een laatste slag om één uur in de ochtend op hun homecourse, de Damme Golf & Country Club in België. Een record dat nog altijd in de Guinness recordbijbel staat opgenomen. Hoe kom je op zo’n idee, vraag je je af. Kasper: ,,Na een ludieke weddenschap twee jaar eerder met Chris Morton, de clubmanager van Damme Golf & Country Club, hadden we het record al op zeven landen gevestigd. Maar dit kon beter, dachten we toen. We waren ervan overtuigd dat het ons ging lukken. ‘Het is onmogelijk om onze baan binnen de twee uur te spelen’, kregen we bij Golfclub Schloss Finkenstein in Oostenrijk te horen toen we ons plan voorlegden aan de eigenaar die zelf twee zonen op de Tour had spelen. Maar we deden het. Als je bewijst dat het kan en laat zien dat zo’n plan uitvoerbaar is, dan heb je geleerd om te geloven in dingen. Durf te proberen, durf te enthousiasmeren. Zorg dat mensen meegaan in je verhaal.”

RONDLEIDING

Kasper brengt zijn motto ook zelf wederom in de praktijk. ,,Mijn businesspartner en goede vriend Mats had een concept dat leidde tot de oprichting van ons bedrijf YOUREKA.” De onderneming uit Antwerpen, waarvan hij medeoprichter is, bouwt interactieve virtuele presentaties waarvoor het grote partijen enthousiast krijgt. ,,We zijn gestart vanuit het idee dat er minder graag wordt gelezen. Ons mantra is ‘Show, don’t tell’. Veel van onze klanten willen hun brochures en communicatie dynamischer en interactiever. Met onder meer gamification transformeren we virtuele rondleidingen tot interactieve ervaringen. Dat wekt nieuwsgierigheid en stimuleert betrokkenheid. Laat de wedstrijdsfeer in het stadion van Feyenoord of PSV voelen, toon de flexibiliteit en troeven van jouw eventlocatie. In het geval van onboarding en recruitment: laat mensen online door hun toekomstige werkplek lopen en bereid hen optimaal voor op hun eerste werkdag. Wat we doen, is mensen meenemen in het verhaal. Zoals in dat van The Dutch.”

‘Laat mensen online door hun toekomstige werkplek lopen en bereid hen optimaal voor op hun eerste werkdag’

POP-UPS

De tool bevat meer dan vijftig 360º foto’s waarmee bezoekers The Dutch op afstand en in hun eigen tempo kunnen verkennen. Bekijk de lay-out van de baan en klik bijvoorbeeld op een pop-up voor een ontmoeting met course designer Colin Montgomerie. In het clubhuis gaat de tour langs alle vertrekken. Evenement organiseren? Elke ruimte is te filteren op grootte en faciliteiten. Voel de sfeer van de lockerrooms waar het na 18 holes goed toeven is in een leren clubfauteuil met een glaasje in de hand. Stop even bij de pop-up bij het schilderij in de Founders Room en lees kort over Loch Lomond waar het verhaal van The Dutch begon. Of leer met één klik in de virtuele omgeving van de Clan Boardroom over het gewei dat aan een Schots rendier toebehoorde en een bijzondere vangst blijkt te zijn. ,,Een gemiddeld bezoek duurt vier minuten en geeft je een beter inzicht over hoe een gebouw of bedrijf in werkelijkheid is. In oktober lanceren we ons eerste SaaS-product. Dit is een communicatietool die bedrijven helpt om hun communicatie met prospects klanten en medewerkers te personaliseren, te structureren en vooral te visualiseren. The Dutch heeft als sparringpartner vanaf het begin een sterke impact gehad op de ontwikkeling van deze tool,” zegt Kasper.

RYDER CUP

,,Ik heb overigens nog een mooi verhaal over hoe wij, als jong bedrijf, in 2018 de hele beleving van de Ryder Cup in beeld mochten brengen. YOUREKA was net opgestart en ik had tegen Chris Henry, een kennis van me die destijds de mental coach van onder anderen Rafa Cabrera Bello en Joost Luiten was, gezegd dat ik misschien een leuk idee had voor de Ryder Cup. Wat later werd ik gebeld. ‘Kasper, kom snel naar het French Open op Le Golf National, dan kunnen we het verhaal pitchen aan de mensen van de Ryder Cup’. Chris zat in mijn complot. Als de directeur uit het clubhuis kwam, zou hij hem tegenhouden en had ik dertig seconden om mijn idee voor te leggen. Het was heel druk om ons heen, maar hij luisterde en nam me direct mee naar zijn marketingteam. ‘We zijn geboeid en ja, we willen iets samen met jullie gaan doen.’ Als je dat te horen krijgt, dat is motiverend.” ,,Het heeft ons natuurlijk veel openingen gebracht, niet alleen in de golfwereld maar ook bij andere sportorganisaties, evenementenlocaties en grote bedrijven. Dat hebben we bereikt door ergens in te duiken. Het gewoon te doen. Toen ik voor het eerst op The Dutch speelde jaren geleden, droomde ik over hoe leuk het zou zijn als ik er ooit Member zou kunnen zijn. En nu ben ik hier. Dus durf te proberen, durf te doen.”