‘Ik heb een mooie bucketlist’

Groot denken doet Private Member Paul Bongers al vanaf zijn studententijd. Met Datumprikker ziet hij ambities uitkomen. ,,Als je echt iets wilt, dan kan het. Kijk naar Steve Jobs, Elon Musk en Richard Branson.”

Zijn persoonlijke bucketlist is lang en reikt tot ver over de grenzen, maar een aantal wensen heeft Paul met zijn Membership van The Dutch al kunnen realiseren. ,,Zoals in 2012 samen met een aantal andere Members de Olympische Spelen in Londen bijwonen, twee jaar later de Ryder Cup op Gleneagles bezoeken en zelf spelen op Loch Lomond. Stuk voor stuk fantastische hoogtepunten.” Net vier jaar bezig met golf in zijn Gelderse woonplaats Elst hoorde hij in 2010 van de aanleg van een nieuwe baan. ,,Een die zo bijzonder was dat je daar als ondernemer heel graag zou willen spelen.” Zo werd het Membership van The Dutch toegevoegd aan zijn bucketlist om zich kort na de opening daadwerkelijk aan te melden als Member.

Eén ronde met David Burnside, een van de Founders, en ik was om.

Ik zag een mooie baan, een leuke club mensen en een relaxte sfeer. Via het netwerk leerde ik bovendien al snel interessante mensen kennen, onder wie Wilco Jiskoot die een van onze investeerders werd. Het netwerk op The Dutch is van hoog niveau.” Zijn drukke ondernemersbestaan maakt dat Paul nu niet meer wekelijks de poort in Spijk binnenrijdt. Als CEO van Datumprikker, een firma die in Nederland ruim zeven miljoen gebruikers telt én internationaal ook hard groeit, is vrijetijd zeldzaam. De focus ligt voorlopig voornamelijk op de business, aldus Paul.

Idealen 

Op de dag dat hij de HEAO-deur achter zich dichttrok, werd Paul ondernemer. Hij was 21 jaar én samen met twee vrienden eigenaar van een splinternieuw telecombedrijf. Daarmee zette hij de eerste van zijn drie grote idealen – een succesvol MKB-bedrijf, een internationale organisatie en een stichting – alvast om in daden. Creaforti Telecommunicatie groeide uit tot een van de grootste partners van KPN en Vodafone in Nederland. ,,Echt een leuk bedrijf, maar ik merkte na een kleine tien jaar dat ik toe was aan een volgende uitdaging.” Een stap naar de achtergrond betekende ruimte voor een tweede bedrijf. Dat werd Pimmr, een slimme app die met gebruik van Artificial Intelligence gebruikers de weg ging aanwijzen naar restaurants, die op basis van het profiel hoogstwaarschijnlijk in de smaak zouden vallen.

,,Hoe meer gegevens iemand invulde, hoe beter Pimmr kon voorspellen.”

De groeimogelijkheden bleven buiten de eigen kantoormuren niet onopgemerkt. Paul raakte in gesprek met de mensen van Datumprikker, de succesvolle tool die helpt om in groepsverband af te spreken. ,,Precies, met elkaar een datum prikken voor quality time. Dat kan van alles zijn. Van babyshower tot barbecue.” Ruim vier jaar geleden bracht hij Pimmr onder bij het Amsterdamse bedrijf en stapte hij tijdelijk in als CCO. Nu zwaait hij als CEO de scepter over de club die grote ambities voor de komende jaren heeft. ,,Datumprikker is een van de meest gebruikte platformen van Nederland en daar zijn we heel trots op. Mensen die nog nooit van de tool hebben gehoord, zijn uitzonderingen. Dat is een mooie luxe positie.”

Internationaal

Er is genoeg potentie, stelt Paul, om internationaal de boer op te gaan met het platform, dat in 2001 werd opgericht door Geert Merkelbach. De cijfers geven alle aanleiding met alleen al bijna 135 miljoen verstuurde uitnodigingen via Datumprikker in de 20-jarige historie. Paul: ,,Zonder noemenswaardige energie in marketing te stoppen, is de tool gegroeid tot het succes van nu. Op dit moment zijn we bezig om het reproductiegetal – onze R-value – nog verder te laten stijgen. Datumprikker is zeker interessant voor bedrijven. Zo is er de mogelijkheid om een eigen Datumprikker of Cally te laten maken in de eigen huisstijl.” Voor zijn internationale markt zet het bedrijf Cally in, de buitenlandse versie van datumprikker die inmiddels in meer dan tweehonderd landen actief is. ,,Als je mij naar ambities vraagt, dan zeg ik: binnen twee jaar willen we van tien naar 25 miljoen gebruikers groeien en daarna een mooie stap richting de tweehonderd miljoen van onze grootste concurrent. Het kan snel gaan.

,,Datumprikker is een van de meest gebruikte platformen van Nederland en daar zijn we heel trots op.”

Al sinds mijn studietijd geloof ik in groot denken. Net als Steve Jobs, Richard Branson, Elon Musk en Tiger Woods deden. Als je echt iets wilt, dan kan het.” En de bucketlist? ,,Die wordt eerder langer dan korter. Het is voor mij een inspiratielijst. Er staan nu zo’n 350 dingen op, waarvan bijna de helft is afgestreept. Mijn eerste streven was een Aston Martin voor mijn 30ste, dat is gelukt. En het eerste wat ik ermee deed, was de auto inzetten tijdens een Wens-dag voor zieke kinderen. Ooit wil ik een stichting oprichten. De naam en het concept heb ik al: Dubbel Dromen. Door je eigen droom waar te maken de droom van een ander realiseren. Dat vind ik een mooie gedachte. Maar mijn eigen grote droom voor nu is op korte termijn een gelukkig gezinsleven. Dat staat absoluut bovenaan.”