‘Ik had niks met lessen’

Michael de Rouw is de trotse eigenaar van de VBE Group. Onder deze paraplu zijn meerdere bedrijven actief die met elkaar de complete logistieke keten van leverancier tot ontvanger aanbieden wereldwijd. En in dat alles zit sport diep verweven.

Zijn eigen kantoor in Barendrecht spreekt boekdelen. Er is een dressoir vol golfmemorabilia met op elke hoek een bokaal van formaat. Eén daarvan is de hoofdprijs van het eigen VBE Group Golfevent op The Dutch waarvan de derde editie in juni van dit jaar gaat plaatsvinden. In een glazen houder liggen enkele tientallen golfballen, stuk voor stuk aandenkens aan mooie golfuitjes. Op één na dan, die van St Andrews. ,,Die moest ik gewoon hebben,” lacht Michael. En zijn beste trip tot nu? ,,Finca Cortesin vanwege de bijzondere ligging in de Spaanse bergen.”

Aan de muren hangen meerdere ingelijste sportshirts, waaronder eentje van Derek Jeter die bijna 25 jaar de sterren van de baseballhemel speelde bij de New York Yankees. Michael was van de partij bij diens een na laatste wedstrijd. ,,Als het even kan, probeer ik onderweg altijd een mooie wedstrijd mee te pakken, waar ook in de wereld. En baseball in Amerika is vanwege alle sfeer wel een favoriet.”

KILOMETERS
Voor zijn VBE Group, een logistieke specialist, tikt hij jaarlijks heel wat kilometers in de lucht en over de weg af. In 2008 kon Michael zich voor een vriendelijk prijsje inkopen bij zijn werkgever en werd daarmee mede-eigenaar van het destijds achtkoppige Van Bebberen Transport in Heerjansdam. Vier jaar later kreeg hij de gelegenheid om ook de rest van de aandelen te kopen. Hij verhuisde het bedrijf naar buurgemeente Barendrecht en startte een groeispurt.

NEVER A DULL MOMENT
,,We hebben op dit moment elf verschillende businessunits in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, België en Frankrijk. Daarnaast zijn er franchisebedrijven in Zwitserland, Ierland en Portugal. Alles bij elkaar een mooie club van driehonderd man en de groei is er nog niet uit, hoewel het nu spannende tijden zijn natuurlijk met alle ontwikkelingen. Maar dat dachten we bij de corona-uitbraak in 2020 ook. China ging op slot, schepen werden niet geladen. Er kwam wekenlang niks binnen. Tot mensen thuis massaal gingen klikken en bestellen en de spullen niet aan te slepen waren. We weten echter dat bij een recessie onze branche weer als een van de eersten de pineut Rail Freight is. Daarom zijn we nu vet op de botten aan het kweken. Inderdaad, never a dull moment,” zegt Michael.

Logistiek in de breedste zin van het woord is de rode draad binnen de VBE Group die onder meer een eigen kantoor op Schiphol heeft. De Verschillende units binnen de holding tekenen voor het afhandelen van vracht over de zee, door de lucht en over de weg alsmede spoor. Ook wordt warehousing en douane in eigen regie aangeboden. Met wegtransport had de oud eigenaar in 1974 het fundament voor het huidige bedrijf gelegd. Anno 2022 is er bedrijvigheid op alle fronten. Voor de eenheid gaat het bedrijf in 2023 alles samenbrengen in een splinternieuw Customs logistiek centrum waarvoor dit voorjaar de eerste paal de grond inging. Op de gevel hangt straks de nieuwe naam: VBE MSA Group.

,,De business blijft uitbreiden, zoals nu contractlogistiek een nieuwe poot wordt. Daarom bouwen we in Dordrecht aan de drukke scheepvaartroute een warehouse van 25.000 m2 met een kantoor van 3500 m2 dat tevens zal gaan dienen als het nieuwe Europese hoofdkantoor. Mét een eigen gym waar medewerkers onder begeleiding ’s morgens en ‘s avonds kunnen sporten. Jonge mensen, en daar hebben we er veel van, vinden dit soort extra’s belangrijk. Ik ook én ik houd hen graag bij de VBE Group.”

LESSEN, HOEZO?
Hij is, zoals gezegd, zelf eveneens een sportfanaat met onder meer een gedeelde Sparta-box in Rotterdam. Zelf begon hij als voetballertje op de velden van zijn woonplaats Klaaswaal. Toen om de hoek golfbaan Cromstrijen werd aangelegd, begon hij als begin twintiger met een paar vrienden ook op die groene mat. Na twee jaar gingen de clubs echter de kast in. ,,Ik vond golf hartstikke leuk maar had er te weinig tijd voor en als jonge gasten hadden we ook niet echt anschluss met de golfers. Ik moet het toch maar weer eens proberen, dacht ik twintig jaar later, en natuurlijk direct verslaafd. Elke woensdag en vrijdag rijd ik naar The Dutch en eerlijk, de dag ervoor kan ik van het idee alleen al genieten. En ons groepje gaat altijd, onder alle weersomstandigheden. Regen, snoeiharde wind… we staan er.”

De beste plek om business te doen is voor mij toch gewoon aan de bar met een lekker drankje erbij.

Zijn GVB had hij zes jaar terug met één cursusdag binnen. ,,Ik heb niks met lessen. Je kunt het toch ook zelf uitvinden?” Hij bereikte er HCP 14 mee maar de foutjes begonnen hem toch een beetje op te breken, merkte Michael. Om de ergste kantjes eraf te halen, boekte hij dit voorjaar tien lessen bij The Dutch pro Air Freigh Oggy. ,,Mijn eerste vraag was: Oggy, what am I doing wrong? Heel eerlijk?, antwoordde hij. Everything! Mijn grootste probleem is dat ik redelijk recht speel maar dat de bal aan het eind ineens enorm gaat afwijken. ‘Oggy, ik wil niet dat je alles omgooit, gewoon een paar tips’, zei ik. Na twee lessen al zag ik geen afzwaaier meer.” Het was Alex Klein die hem een paar jaar geleden op The Dutch uitnodigde.

Clubliefde op het eerste gezicht, aldus Michael: ,,Zodra je de poort doorrijdt en de vriendelijkheid en gezelligheid voelt, ben je Distribution Dist verkocht. Eerlijk gezegd had ik dat met de status van The Dutch niet zo ingeschat, maar ik zie ondernemers, ook veel selfmade, die dezelfde gezelligheid zoeken.” Na drie jaar Business Member te zijn geweest, is Michael sinds vorig jaar Private Member. ,,Ik deed weinig mee aan competities en events. Spelen doe ik vooral met vrienden en eigen relaties. De beste plek om business te doen is voor mij toch gewoon aan de bar met een lekker drankje erbij.”