‘Iedereen krijgt de tijd om te landen’

Er komt een tijd dat het de beurt is aan de next generation om de schouders te gaan zetten onder het mooie concept The Dutch. Dat team zal geleidelijk worden klaargestoomd voor de job, zeggen algemeen directeur Phil Helsby en Robert Stevens, sinds 1 januari de nieuwe commercieel directeur. ,,Er ligt een prima basis. The Dutch is gezond, de toekomst ziet er heel goed uit.”

In de voetsporen treden van de Founders, er zijn makkelijker dingen in deze wereld. The Dutch is immers uniek in zijn soort. De vleesgeworden droom van een groepje golfvrienden dat in Spijk een baan realiseerde met een geheel eigen visie op zakelijk golfen en ondertussen internationale courses naar de kroon stak met zijn ongekende level in service en hospitality.The Dutch

Naast algemeen directeur Phil Helsby hebben de Founders in de afgelopen jaren The Dutch op alle fronten laten presteren. Ieder met zijn eigen verantwoordelijkheid op specifiek terrein en samen als hét gezicht. Maar zoals de baan voortdurend in ontwikkeling is, zo ligt ook de organisatie erachter niet stil. Om vier van de vijf Founders – op weg naar een verdiend pensioen – iets meer rust te gunnen in hun drukke golfbestaan, zijn er stilletjes verschuivingen gaande.

Familiebedrijf

Naast Phil heeft Robert Stevens plaatsgenomen in de directie. Robert is van meet af aan betrokken bij The Dutch en maakte daarvoor al drie jaar deel uit van Made in Scotland, het in 2001 opgerichte verbond van de Founders. Van commercieel manager heeft hij op 1 januari van dit jaar de stap gemaakt naar commercieel directeur. ,,Samen gaan we het beleid voor en de visie op de toekomst vormgeven. Maar eerst krijgt iedereen binnen de organisatie die een andere of aangepaste functie heeft gekregen de tijd en ruimte om te landen en te wennen aan zijn of haar positie en/of verantwoordelijkheden,” zeggen Phil en Robert.

‘The Dutch is een soort familiebedrijf met een geheel eigen identiteit’

In de afgelopen paar jaar kreeg The Dutch versterking van enkele gezichtsbepalende jonge(re) pro’s, onder wie Graeme Brown en Oggy Robertson. Zij behoren tot de veelbelovende next generation die ervoor zorgdraagt dat The Dutch ook in de toekomst The Dutch blijft. Pro Giesbert Gommers, verantwoordelijk voor de Business Talents under 40, en Rutger Smits, Manager F&B, behoren eveneens tot dat team. Phil: ,,Iedereen die we hebben aangenomen, heeft iets heel bepalends. Zij zijn mensen waarvan wij denken dat zij het juiste DNA hebben om aan boord te komen en de toekomst van The Dutch te garanderen. En nog steeds zijn wij op zoek naar nieuwe medewerkers bij wie we datzelfde gevoel hebben.

The Dutch

The Dutch is een soort familiebedrijf met een geheel eigen identiteit. Dat mag nooit verdwijnen. Daarom zal de toekomst, simpel gezegd, meer van hetzelfde blijven.” Robert: ,,Wij geloven in het concept dat hier ruim tien jaar geleden tot leven is gekomen met zijn hoge niveau van hospitality en service. Dat heel speciale DNA – het gevoel, de passie voor het werk –, dat moet iedereen hebben die hier werkt. Natuurlijk maakt dit de zoektocht naar nieuwe medewerkers niet altijd even makkelijk.”

Close relatie

Verjonging is onontbeerlijk, zeggen ze. Waar het om gaat, is dat de speciale band met de Members behouden blijft. ,,Veel Members zijn hier in het verleden gekomen vanwege de Founders, zoals we nu jonge mensen mogen verwelkomen die een close relatie opbouwen met een van de nieuwe pro’s of een van de andere collega’s. We kunnen niet ontkennen dat we, toen we begonnen met Made in Scotland, meestal jonger waren dan onze klanten, nu is het plaatje precies tegenovergesteld. Gelukkig treedt er dus een jonge groep aan die dat stokje kan overnemen en snapt hoe het werkt,” zegt Phil.

‘De Founders zijn niet weg, ze helpen alleen om de brug naar de toekomst te slaan’

Ambities zijn er meer dan voldoende voor de komende jaren, maar eerst gaan de puntjes op de i met de nieuwe accenten in de organisatie, benadrukken Robert en Phil. De Founders blijven nog een tijdje fungeren als mentor voor de collega’s aan wie zij een deel van hun verantwoordelijke taken hebben overgedragen. Phil: ,,Die hebben onder meer budgetverantwoordelijkheid gekregen voor hun deel binnen het bedrijf. De Founders helpen hen om zich dit eigen te maken. Als alles goed draait, kunnen zij hun rol daarna steeds ietsje kleiner kunnen maken en hun eigen nieuwe draai kunnen vinden bij The Dutch.” Robert: ,,De Founders zijn niet weg, ze helpen alleen om de brug naar de toekomst te slaan. En natuurlijk hopen we dat ze op hun 80ste hier nog steeds rondlopen en een balletje slaan.”

Gesprekken met Members

Voor de Members hebben de veranderingen weinig zichtbare gevolgen. Zij kunnen, zoals ze dat gewend zijn, volop genieten van hun Membership en de baan met al zijn faciliteiten. Phil: ,,Het onderhoud is op dit moment van ongekend niveau, het resultaat van tien jaar ontwikkeling. Op dat gebied hebben we het hoge doel kunnen realiseren dat we ons voor ogen hadden gesteld en dat we in de toekomst op alle terreinen willen bereiken. We willen leading zijn in alle facetten.” Om dat te bereiken, gaan Robert en Phil het gesprek aan met Members. ,,Corporate, Clan, Private, Under 40: met vertegenwoordigers van elke doelgroep gaan we om de tafel om meningen, wensen en visies op de toekomst van The Dutch te inventariseren.

The Dutch

Jonge Members hebben een andere kijk en andere wensen dan Members die er vanaf de start bij zijn. We zien nu al bijvoorbeeld dat golf alleen voor hen niet voldoende is. Het sociale aspect en de netwerkmogelijkheden zijn evenzeer belangrijk. Voor anderen telt het level en het aanbod van de horeca. Is er genoeg oog voor gezondheid en duurzaamheid?

We zien ook dat spelen in het weekend met familie en vrienden of Members onder elkaar aantrekt en dat Members die eerst van meerdere banen lid waren nu bewust alleen voor The Dutch kiezen. Dat half uurtje extra in de auto hebben ze ervoor over om hier te spelen. Dat zijn allemaal ontwikkelingen om rekening mee te houden. Boven alles geldt dat we als The Dutch vanzelfsprekend de beste willen blijven. Minimaal een 9 in alles wat we doen, is het credo. Als enige baan in Nederland worden Members verwelkomd aan de poort en bieden we valet parking én service in de kleedkamers. Die plussen, die zullen nooit verdwijnen.”