Oprichters Remco Schouten en Balthazar den Breems hebben, met hulp van het team en later toegetreden medepartners, IMAP Netherlands opgestuwd tot de nummer twee van M&A (Mergers & Acquisitions), advieskantoren in Nederland. ,,Door de fusie met 1602 Capital Partners in 2024 zijn we nu actief met zowel sell- als buy-side mandaten. Een mooie kroon op het 20-jarig bestaan.”
IMAP Netherlands zetelt op een historische locatie in Rotterdam. In het mooie Scheepvaartkwartier, vanuit de tuin uitkijkend over het water van de Nieuwe Maas. Een zeer bewuste keuze, blijkt. Ze werkten al samen in deze stad en de Rotterdamse mentaliteit ligt goed. Al is er later toch ook een vestiging in Amsterdam bijgekomen. ,,De combinatie is perfect voor ons jonge talent dat ook graag in de hoofdstad werkt. Rotterdamse klanten vinden het overigens geen probleem om richting de hoofdstad te gaan, andersom is dat niet vanzelfsprekend,” zegt Remco Schouten. Hij en Balthazar zijn de oprichters van IMAP Netherlands. Twintig jaar geleden zijn ze samen, nadat ze elkaar al veel eerder bij KPMG hadden leren kennen, op 1 april 2005 van start gegaan met een eigen consultancybureau, gespecialiseerd in onder meer corporate finance. DB&S heette het tot 2012. In dat jaar traden ze als exclusief ‘member’ toe tot de wereldwijde organisatie IMAP, sinds 1973 een grote speler in de begeleiding van internationale fusies en overnames. DB&S werd de Nederlandse tak en gaat sindsdien door het leven als IMAP Netherlands. ,,De policy is één member per land, uitgezonderd grote landen als de VS waar meerdere members aangesloten zijn.” Een waardevolle memberorganisatie, zegt Balthazar, gezeten in het statige onderkomen aan de Westerkade. ,,Vijftig procent van de transacties die wij begeleiden, zijn grensoverschrijdend. Recent nog zijn twee logistieke Nederlandse bedrijven verkocht aan een grote, internationaal opererende Japanse koper.”
SERIEUZE POSITIE
In de vitrinekast staan vele tombstones als bewijs van alle mooie transacties van de afgelopen twintig jaar. Qua deals in het middensegment – waarde grofweg 10 tot 250 miljoen euro in alle sectoren – stoomden ze met zo’n veertig transacties in 2024 op tot plek twee in de ranking van M&A advieskantoren in Nederland. ,,Waar we trots op zijn, is dat we echt een serieuze positie hebben verworven in deze markt. Dat doen we met een leuke club van ruim veertig getalenteerde mensen die zich aan ons willen binden. Toen we begonnen, moesten we veel herrie maken, paginagrote advertenties, want niemand wist wie we waren. Je ziet dat als je je werk goed doet de business via mond-tot-mondreclame gaat. Het werk komt steeds meer naar ons toe. Netwerken is in onze wereld heel belangrijk. Ondernemers moeten je vertrouwen, die band moet je opbouwen. Ze verkopen vaak hun levenswerk, soms van meerdere generaties. Het bedrijf is hun kindje dat goed terecht moet komen. Dit kun je maar één keer goed doen,” vertelt Remco. Balthazar: ,,Intensieve trajecten zijn het vaak met meermaals familieoverleg. We worden gevraagd aan te schuiven. Het is een grote stap voor veel eigenaren, en terecht. Toen wij begonnen, deden wij de typische sell-side mandaten, de verkoop. In 2024 zijn we met 1602 Capital Partners gefuseerd, een partij die vooral aan de buy-side actief is, de koperkant met investeerders. Private Equity, dat zijn grote bezitters van veel bedrijven, steeds meer bedrijven. Die worden voor ons steeds belangrijker. Met de fusie zorgen we voor continuïteit van het bedrijf. Daarmee hebben we ook meteen onze eigen exit geregeld.”

STEEDS JONGER
Klanten worden jonger, zien ze. De grootste groep zit niet meer richting pensioen maar in de leeftijdsfase 35 tot 55 jaar. Die sparren weer beter met de jongere garde binnen IMAP Netherlands. Dat is een reden om voor één van de jongere collega’s dit jaar een extra Membership op The Dutch af te sluiten, naast dat van Remco. ,,Om succesvol te kunnen zijn, móeten we netwerken. Ik heb de waarde van het Membership bij The Dutch waar veel ondernemers golfen, zelf ervaren. Het heeft ons zakelijk veel gebracht. Wij stimuleren de jongere medewerkers enorm om in een relevant netwerk actief te zijn en goede contacten naar de toekomst te leggen. Je bedrijf verkopen doe je bij voorkeur met een adviseur die je aardig vindt, die je vertrouwt en die je misschien al heel lang kent. Ons werk is echt people’s business.”
