Eens Clan Member, altijd Clan Member

Piet de Visser was de eerste Clan Member van Made in Scotland, de golforganisatie van de Founders van The Dutch, en maakt sinds zijn pensionering deel uit van de illustere Alumni. ,,Ik geloofde in die mannen en hun visie.”

Bestuurder Piet de Visser was in de jaren negentig de eerste die geloofde in de filosofie van het groepje pro’s dat golf als managementinstrument wilde ontplooien. Hun visie: topbestuurders van Nederland samenbrengen in een netwerk, de Clan, door hen les te geven en te laten genieten van de mooiste golfbanen van Europa. Ze richtten hiervoor Made in Scotland op met als onvergetelijke slogan ‘It’s no’ just a game…’. ,,Hun visie sprak me enorm aan,” zegt de oud-directeur van REMU, destijds de nummer vier onder de energiebedrijven in Nederland. ,,Ik was nog niet zo heel lang bezig met golf toen ik een telefoontje kreeg van Leen Zevenbergen, de man die de golfpro’s hielp bij het vormgeven van hun plannen. ‘Piet, jij houdt toch ook van golf?’ vroeg hij. Ik ging mee op reis naar Loch Lomond met enkele van zijn relaties en twee van de vier golfpro’s die Made in Scotland wilden oprichten, David Burnside en Alan Saddington. Het werd een ontzettend leuke trip. Deze mannen wisten en weten te entertainen. Bij een prachtige blinde hole daagde David mij uit: ‘Als jij je bal over die heuvel krijgt, dan zal ik je tas dragen’. Ik heb die dagen één goede bal geslagen en dat was deze.”

STERK TEAM

Piet de Visser was onder de indruk van hoe de mannen sfeer wisten te creëren maar vooral ook van hun gedachten achter de netwerkorganisatie Made in Scotland. Na het reisje maakte hij kennis met de andere twee golfpro’s, Jonas Saxton en Mauk de Booij. ,,Mijn commercieel directeur en ik hebben op hun uitnodiging met hen een rondje op de Utrechtse Golfclub Amelisweerd gespeeld. Na afloop hebben we met elkaar gedineerd bij de enige Chinees met een Michelinster in Nederland waar ze ons verder meenamen in hun verhaal. Ik geloof dat de hoogte van de rekening intern even een issue was voor hen, maar zij hadden hun eerste Clan Member binnen.” Over waar hij dan exact in geloofde en meeging: ,,In de mannen zelf en in hun visie. Captains of Industry met golf bijeenbrengen, dat bestond nog niet. Het netwerk dat hieruit is ontstaan, werd later van grote waarde omdat dit het zakendoen met elkaar vergemakkelijkte. De Founders hadden met Made in Scotland dit fundament gelegd. Hun visie is daarom geweldig gebleken. Samen met golfpro’s Tim Giles en Phil Helsby die erbij kwamen, zijn ze een sterk team met ieder zijn eigen kwaliteiten. Het zijn mannen die een goed inlevend vermogen hebben, kunnen luisteren, kunnen klankborden en een brede belangstelling hebben. In dat hele spel hebben zij allen een wezenlijke rol.”

HARDE KERN

Made in Scotland groeide door. Door het succes ontstond langzaamaan het idee om een eigen baan te beginnen. Dit kon ervoor zorgen dat er altijd speelruimte zou zijn voor de Members van Made in Scotland. Piet, inmiddels toegetreden tot de Alumni, was enthousiast maar zeker niet over de beoogde locatie in Spijk. ,,Ik zag het ze wel doen, een eigen golfbaan opzetten en runnen, maar daar? Je moet De Pan kopen, heb ik hen voorgehouden. Die ligt in Utrecht lekker centraal in het land. Toch kwam The Dutch eruit en daar hebben de Founders een fantastische baan van gemaakt.” Met zijn pensionering kwam er een eind aan het Membership van de Clan en werd hij lid van de Alumni. ,,Je bent Clan af, maar zoals ze hier zeggen: ‘Eens Clan Member, altijd Clan Member’. Het gezelschap van de Alumni bestaat uit zo’n 150 personen, maar het is vooral de harde kern die meedoet aan de wedstrijden die we tweemaal per jaar op The Dutch spelen. In juli spelen we een soort Ryder Cup tegen Members van de actieve Clan, Clan vs. Alumni. Voor ons is het leuk om met hen de baan in te gaan en gewoon een ouderwets goed gesprek te hebben. En misschien hebben zij iets aan de kennis van ons, het stel oude knarren. In het verleden deden we dit ook met de Clan van junioren, zeg maar de coming young men met wie wij een stukje van onze managementervaring deelden. Bij een goede match en klik kan zoiets zeer waardevol zijn. Ik vind het fantastisch als jouw ervaring iets kan betekenen voor de behoefte van de ander. Nieuwe initiatieven in die richting kan ik alleen maar toejuichen.” Over de toekomst van Made in Scotland en The Dutch is deze alumnus niet bezorgd: ,,Ze hebben het heel goed gedaan, ik heb er alle vertrouwen in. Weet je wat ik alleen altijd jammer heb gevonden? Dat ze de destijds de Ryder Cup niet hebben kunnen binnenhalen. Tegen die valse Fransen kun je nooit op, haha… Die beloofden het team van de Ryder Cup Bid Book honderd golfbanen te bouwen…”