Een tweede of derde leven voor oude accu’s
Circulair, gemaakt van cellen uit afgedankte batterijen en een inventieve oplossing voor bedrijven die plug & play extra stroom nodig hebben. Het Nederlandse Refurb Battery heeft een knap antwoord op netcongestie én de berg oude accu’s uit fietsen, scooters en apparaten.
Nederland moet vol gas richting elektrisch. Meer E-bikes, meer stekkerauto’s – in 2030 zijn het er naar verwachting bijna twee miljoen – dus we kunnen zeggen dat de elektrificatie in een stroomversnelling zit. Een weetje: alleen in Nederland rijden al zo’n drie miljoen accufietsen en komt er elk jaar meer dan een miljoen kilo aan fietsbatterijen op de markt. Dan moet je echter ook een antwoord hebben op de verwerking ervan als ze de geest geven. Tot nu was dat de verbrandingsoven, maar het kan anders. Daarvoor werd Refurb Battery opgericht. Een van de initiatiefnemers is Mark Brands, directeur van ESG en sinds vorig jaar ook aandeelhouder van The Dutch. ESG is actief is in de wereld van circulaire oplossingen en duurzame energie. De divisie Tech en Innovation stimuleert projecten en bedrijven met een innovatief en vaak duurzaam karakter, zoals Refurb Battery. In 2021 legde deze het inmiddels meermaals onderscheiden ei voor een duurzame oplossing.
Marty Smits, medeoprichter: ,,Het begon met het idee dat de wereld tegen het probleem van gebruikte accu’s aanloopt en we hoorden dat die dingen de shredder ingingen. Het kan toch niet waar zijn dat dingen die het nog doen en echt nuttig en nodig zijn, worden versnipperd en verbrand omdat niemand heeft bedacht hoe het beter kan?” Die is er dus nu. Refurb Battery heeft een methode bedacht om goede cellen uit de lithium ion batterijen te verwijderen. Deze gaan verder in een nieuwe batterijcontainer die als groene energieoplossing aan bedrijven wordt verhuurd. Voor een extra buffer tijdens piekmomenten of voor opslag van het teveel aan opgewekte zonne energie om deze later in te zetten voor het opladen van het eigen elektrische wagenpark. Marty legt het uit: ,,Elke batterij bestaat uit een grote hoeveelheid kleine cellen, in een Tesla zijn het er wel tienduizend. Goede cellen kun je een tweede, derde en misschien wel vierde leven gunnen. Het probleem was dat accu’s eigenlijk niet te demonteren zijn en daarom worden versnipperd. Refurb Battery heeft een methode gevonden om ze wel te openen. De waardevolle batterijcellen die we oogsten, worden getest en zijn daarna geschikt voor hergebruik.”
Ook The Dutch wil duurzame
batterijcontainer van Refurb Battery inzetten
Robotiseren
Het ei van Columbus voor de afvalberg van afgedankte batterijen uit onder meer E-scooters, E-bikes en elektrische boormachines om maar iets te noemen. ,,Het is win-win. Winst op afvalvermindering, winst op grondstofbesparing. Je hebt al gewonnen grondstoffen, alleen de mankracht kost geld. We zijn nu aan het kijken of we een deel van de werkzaamheden kunnen robotiseren want de aanvoer van batterijen neemt toe. We zijn ook in andere Europese landen gaan ophalen,” zegt Marty. In Lelystad heeft het bedrijf een slimme sorteerstraat ingericht waar elke accu wordt bekeken op zijn circulaire eigenschappen. Daarin neemt Refurb Battery tevens het voortouw richting fabrikanten. ,,Je helpt ze met het verbeteren van hun producten als je kunt vertellen wat de reden is dat de accu’s kapot gaan. Uiteindelijk zal de levensduur van een batterij daardoor verlengd worden wat weer bijdraagt aan het milieu. Wij geloven heel erg in partnerships. In Nederland hebben we een samenwerking met alle fietsfabrikanten voor de inzameling van batterijen en we zijn bezig om ook in Engeland, Frankrijk en Duitsland zoiets op te zetten.”
Mobiele container
In de eigen fabriek in Rijsbergen bouwt Refurb Battery producten die zijn in te zetten voor elektrificatie. Voor bedrijven is er op huurbasis de mobiele 10-voets batterijcontainer die goed is voor een extra stroombuer van 350 tot 400 kilowattuur. Voldoende power om laadpleinen en laadpalen extra ondersteuning te bieden bij te weinig capaciteit voor gebruik. Zo heeft bouwbedrijf BAM er twee in gebruik: één op hun innovatieve proeftuin voor laadinfra bij het kantoor in Den Bosch en één op de bouwplaats in Waalwijk om zo snel elektrische apparatuur te kunnen bijladen zonder het elektriciteitsnet verder te belasten. Ook bij buitenevenementen kan de flexibele container zijn nut bewijzen. ,,Dit jaar gaan we dertig containers produceren en dat moet elk jaar verdubbelen. We staan nog maar aan het begin van wat er allemaal ingeleverd en gerecycled gaat worden. Ons doel is dat cellen een zo lang mogelijk leven krijgen. Daarom sparren we met kennispartijen als VDL en het Battery Competence Cluster in Eindhoven om nog meer aan de weet te komen over cellen zodat we het recyclingproces nog slimmer kunnen maken. Iedereen moet verduurzamen, energieopslag is daarin een logisch onderdeel. Refurb Battery is de enige die dit aanbiedt in deze circulaire vorm. Dus praat met ons, bel ons, kijk op refurbbattery.eu: wij denken heel graag mee hoe onze energieoplossing kan helpen in die reis.”
Download gratis het The Dutch Magazine
Even ontspannen? Lees hier gratis ons The Dutch Magazine met artikelen uit de golfwereld, achtergronden over onze warme club en verhalen van inspirerende ondernemers.
Meer nieuws
The Dutch haalt Challenge Tour terug naar Nederland
In samenwerking met de Britse Clutch Pro Golf Tour organiseert The Dutch van 21 tot en met 24 augustus het The Dutch Futures-toernooi. Daarmee keert…
‘Risk and Reward laat ik aan anderen over’ | Colin Montgomerie
Eind augustus was Colin Montgomerie gast van Canon op onze baan. De Schot had nauwelijks geslapen vanwege zijn deelname aan het toernooi op…
‘Mooi dun gras dat lekker wuift’
Als wederom best onderhouden golfbaan van Nederland – een 9.2! – gaan buiten elke dag de puntjes op de i. Actuele uitdagingen? Waterperikelen, een…