‘Dit jaar strijden al teams uit vier landen om de Cyber Cup’

Veel relaties van STULZ, één van de grote namen in klimaatbeheersing, spelen golf. Hoe mooi is het dan om de internationale crème de la crème op jouw homecourse bij elkaar te brengen? De Cyber Cup is voor Carlo en Sebastiaan Brouwer van STULZ Benelux een van dé happenings van het jaar geworden.

Mooi hoe een balletje soms kan rollen. Je zoekt in golf een business club die aansluit bij jouw bedrijf en de ambities, neemt de som op de proef bij meerdere banen die allemaal toch niet het netwerk brengen waarop je hoopt, loopt een vertegenwoordiger van een mediabedrijf tegen het lijf die je uitnodigt voor een ronde op The Dutch en ineens vallen alle stukjes als een wonder op hun plek. Het overkwam Carlo Brouwer, Managing Director van Benelux. ,,Ik durf nu wel toe te geven dat The Dutch toen, zes jaar geleden, mij niets zei. Maar het leek me een mooi aanbod. Ik speelde een hele leuke ronde met Alex Klein, directeur van ZPRESS. Hij had na afloop een overtuigd adverteerder voor

het magazine, The Dutch een nieuwe fan en kort daarna een Member.” Hij vertelt het met een lach in het Nederlandse hoofdkantoor van STULZ Benelux. Een splinternieuw pand – 100% energie effciënt – aan de rand van Hoofddorp met de naam STULZ groot op de gevel en strategisch gelegen onder de rook van Airport Schiphol. ,,Handig, want we krijgen vaak bezoek vanuit het buitenland,” zeggen Carlo en zijn zoon Sebastiaan, de marketingmanager van STULZ Benelux die één dag in de week is uitgeleend aan het Duitse moederbedrijf. Carlo zelf hing zojuist nog aan de lijn met Christoph Stulz, de jongste van de drie zonen die het in 1959 opgerichte bedrijf van hun vader in Hamburg voortzetten, al is senior ook nog aan boord. ,,STULZ is een platte organisatie. We kunnen de familie gewoon bellen.”

CYBER CUP

Bijvoorbeeld over golf, want laat Christoph nou behoorlijk fanatiek zijn. ,,Vroeger stond hij elke ochtend om half zeven, voor hij naar kantoor ging, op de driving range ballen te slaan, elk weekend een toernooi, HCP 1… Zo iemand.” Sinds twee jaar organiseren ze met elkaar een golfevenement voor klanten van STULZ. ,,Onder onze relaties bevinden zich veel sportliefhebbers. Daarom hebben we ook een skybox bij FC Utrecht en een aantal plaatsen in de lounge van het circuit van Zandvoort.” De eerste editie van de STULZ Cyber Cup – Nederland tegen Duitsland – vond in 2022 plaats op The Dutch, waar STULZ Benelux elk jaar ook zijn eigen golfevent voor relaties houdt. De oosterburen gingen er na 45 holes met de beker vandoor, de return vorig jaar in de buurt van Berlijn werd afgesloten met Nederlandse winst. Dit jaar breidt het deelnemersveld zich uit met gesterkte delegaties uit Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk en gaan in september vier teams van elk acht spelers de strijd aan, wederom op The Dutch, en is er voor de reserves een schaduwcompetitie. ,,Of ik misschien een andere baan zou moeten regelen voor komende editie? Nee, dat hoefde niet. Iedereen vindt The Dutch fantastisch. Mooi, want met het team van The Dutch dat ons veel werk uit handen neemt, is het heel fijn samen organiseren.” Het event is zeker een investering, geeft Carlo grif toe, maar je krijgt wel in een ontspannen omgeving vier dagen de top van de internationale datacenterwereld bijeen. ,,Van ontbijt tot de laatste borrel in het hotel. Krijg je dat op een andere manier voor elkaar? Niet dus.”

DATACENTERS

Begonnen in de fabricage van huishoudelijke apparaten staat de naam van STULZ anno 2024 bekend als leverancier van geavanceerde klimaatoplossingen wereldwijd. Carlo en Sebastiaan: ,,STULZ is marktleider in koeling voor datacenters, dat is de tak precisiekoeling. Op het gebied van comfortkoeling is STULZ de grootste importeur van Mitsubishi Heavy Industries airconditioning voor Europa. Een derde poot vormen de luchtbehandelingskasten. Alles bij elkaar heb je het over complete klimaatbeheersing. Wereldwijd werken er zo’n 7800 man bij STULZ die grote eigen fabrieken heeft in Hamburg, Madrid en Verona en een aantal kleinere voor de lokale markt in onder andere India, China en de VS.” Corona legde het concern geen windeieren. Airco’s waren vanwege het vele thuiswerken niet aan te slepen – ‘Onze installateurs hebben het vuur uit hun sloffen gelopen’ – maar ook de datacenters stonden vanwege het vele onlineverkeer roodgloeiend en hadden meer koeling nodig. Dat zijn precies de twee takken waarin STULZ groot is.”

MISINFORMATIE

De boost in communicatie – lees onder meer 5G – is het vliegwiel voor de datacenters. Apparaten die steeds slimmer worden, de nieuwe ontwikkelingen in A.I, er is volgens vader en zoon geen ontkomen aan uitbreiding van datacenters. Een directe boodschap voor de anti-datacenter beweging, geeft Carlo aan: ,,Datacenters gebruiken veel stroom. Punt. Maar we willen toch met zijn allen continu online zijn? Trek één dag de stekker uit het datacentrum en, geloof mij, alles gaat uit. Je kunt niks meer. Binnen een half uur zal er worden gesmeekt de boel weer aan te zetten.” Airco’s, ook zo’n heikel stokpaardje. Ze krijgen bij STULZ gekromde tenen van alle misinformatie die erover wordt verspreid: ,,Stroomvreters wordt er gezegd. Je hoort berekeningen die we à la minute kunnen weerleggen. Maar weet je, we gaan als STULZ al die discussies graag aan. Maar dan moeten partijen wel willen luisteren.”