‘Kwalitatief? Dat is aandacht voor de wijngaard’

P. de Bruijn Wijnkopers Anno 1772 is partner in wijn voor The Dutch. Met 250 jaar kennis en ervaring weten ze bij de oudste wijnimporteur van het land wel wat er in het vat zit. 

,,We zijn ouder dan het Rijk der Nederlanden, lacht Eric de Bruijn (eigenaar).” Toen de burgemeester recent de erepenning van de stad Nijmegen kwam overhandigen vanwege het 250-jarig bestaan van de zaak, bleek dat wel een mooi voetnootje in de geschiedenis van het familiebedrijf. De zevende generatie staat sinds 1998 aan het roer, maar aan de basis wordt niet gesleuteld. ,,We zijn altijd bezig met nieuwe ontwikkelingen in de branche, maar een goede wijn blijft natuurlijk een goede wijn,” zegt Eric. Die wijn komt inmiddels uit meerdere landen. Waar oprichter Stephan Petrus de Bruijn louter vaten vol rouges en blancs per trekschuit vanuit Frankrijk naar Brabant liet vervoeren, daar stapelen wit, rood en rosé nu ook vanuit andere hoeken op. Het accent ligt daarbij op landen die het wijn maken al heel lang in de vingers hebben. ,,En dan kom je vanzelf uit bij de kwaliteit van Spanje, Portugal, Italië en Oostenrijk,” zegt Jesaja Alberto, voormalig sommelier en sinds acht jaar verbonden aan P. de Bruijn Wijnkopers.

KELDERS
Afnemers zijn al jaren de betere horeca, waaronder het Michelinsterrenniveau, en willen we het allebei weer beter achterlaten voor de volgende generaties. We willen echt vooruit in een enorm veranderende wereld.” Die wereld vraagt onder andere om natuurwijn en oranje wijn, maar wat volgens Jesaja en Eric altijd voorop staat bij het bedrijf, is simpelweg kwaliteit. ,,We zijn constant bezig te zorgen voor de meest kwalitatieve en eerlijk geproduceerde wijn die de markt kan leveren. Ambachtelijk is tegenwoordig vaak het toverwoord maar een goede wijnboer werkt per definitie zoveel mogelijk biologisch. Kwalitatief, dat betekent aandacht voor de wijngaard. We kijken naar authenticiteit.” WEBWINKEL Ze kennen de mooie Bourgognes en Rioja’s die vanuit hun huis op The Dutch worden geschonken als geen ander. ,,Goeie keus. Leuk om te zien hoeveel enthousiasme F&B Manager Rutger Smits steekt in het samenstellen van een uitgebalanceerde wijnkaart. Veel Members zijn wijnliefhebbers, dat zie je eraan af.” Het was een bevriende Member die hen naar The Dutch bracht. ,,Ramon Hermans stuurde de uitnodiging voor The Invitational. Nu zijn we Member en doen we ons best om regelmatig te golfen. Bijna net zo leuk als wijn inkopen, haha.” Voor Members die thuis ook graag een lekker glas drinken, heeft P. de Bruijn Wijnkopers een uitgebreide webwinkel. Jesaja: ,,Een interactief state-of-the-art kennisplatform bovendien waarin we 250 jaar kennis aan wijn hebben verwerkt. Een schatkamer voor iedereen die van kwalitatieve wijn houdt.” Voor wie misschien nóg meer zou willen weten: trek Eric en Jesaja vooral aan hun golfjasje als ze op The Dutch zijn. Want praten over goede wijn, dat doen ze dag en nacht. Met liefde. particulieren die op zoek zijn naar wijn die het waard is geschonken te worden en te verzamelen. ,,Elke zaak die iets meer dan bovengemiddeld met wijn bezig is, daar zijn wij een partner voor, zoals The Dutch. Bedrijven die een mooi eindejaarsgeschenk willen samenstellen, helpen we graag met tailormade kistjes. Eventueel met het eigen logo, hoewel velen het houden bij ‘wijn van De Bruijn’, dat zegt volgens hen genoeg.” Een deel ligt verborgen in de grote kelders onder het honderd jaar oude gebouw aan de rand van het centrum van Nijmegen dat grootvader De Bruijn hier liet neerzetten. Dit monumentale hoekpand ademt historie in al zijn vezels en plinten. Eric: ,,Het pand is gebouwd als een wijndomein. Deze kelders ademen wijn, alsof je ergens in de Bourgogne bent . Vroeger werd hier afgevuld. Nu bewaren we er de speciale f lessen, zoals het laatste kistje van een jaar van een bepaalde producent . Heel veel wijnhuizen hebben wij exclusief voor Nederland. Ja, heerlijke omgeving. Ik vertoef graag in onze kelders. Tijdens de Tweede Wereldoorlog waren bij elk luchtalarm de kelders overigens toevluchtsoord voor veel Nijmegenaren.”

‘Het pand is gebouwd als een wijndomein. Deze kelders ademen wijn, alsof je ergens in de Bourgogne bent’

ERFGOED
P. de Bruijn Wijnkopers – Hofleverancier sinds 1952 – heeft een uitgelezen collectie. Dat is te danken aan de lange band die het bedrijf heeft met veel wijnproducenten, zegt Eric. Hij doet zaken met huizen waar zijn voorvaderen al graag geziene gasten waren. ,,De huidige producenten hebben ook het erfgoed van hun familie overgenomen. Met elkaar willen we het allebei weer beter achterlaten voor de volgende generaties. We willen echt vooruit in een enorm veranderende wereld.” Die wereld vraagt onder andere om natuurwijn en oranje wijn, maar wat volgens Jesaja en Eric altijd voorop staat bij het bedrijf, is simpelweg kwaliteit. ,,We zijn constant bezig te zorgen voor de meest kwalitatieve en eerlijk geproduceerde wijn die de markt kan leveren. Ambachtelijk is tegenwoordig vaak het toverwoord maar een goede wijnboer werkt per definitie zoveel mogelijk biologisch. Kwalitatief, dat betekent aandacht voor de wijngaard. We kijken naar authenticiteit.”

WEBWINKEL
Ze kennen de mooie Bourgognes en Rioja’s die vanuit hun huis op The Dutch worden geschonken als geen ander. ,,Goeie keus. Leuk om te zien hoeveel enthousiasme F&B Manager Rutger Smits steekt in het samenstellen van een uitgebalanceerde wijnkaart. Veel Members zijn wijnliefhebbers, dat zie je eraan af.” Het was een bevriende Member die hen naar The Dutch bracht. ,,Ramon Hermans stuurde de uitnodiging voor The Invitational. Nu zijn we Member en doen we ons best om regelmatig te golfen. Bijna net zo leuk als wijn inkopen, haha.” Voor Members die thuis ook graag een lekker glas drinken, heeft P. de Bruijn Wijnkopers een uitgebreide webwinkel. Jesaja: ,,Een interactief state-of-the-art kennisplatform bovendien waarin we 250 jaar kennis aan wijn hebben verwerkt. Een schatkamer voor iedereen die van kwalitatieve wijn houdt.” Voor wie misschien nóg meer zou willen weten: trek Eric en Jesaja vooral aan hun golfjasje als ze op The Dutch zijn. Want praten over goede wijn, dat doen ze dag en nacht. Met liefde.