‘De Aston Martin ketting is misschien wel een van de mooiste’
Met Tsubaki Europe trad Frank Rosmolen vorig jaar toe als Corporate Member. ,,Ik denk dat ons product en onze kennis interessant zijn voor heel veel bedrijven, want waar is nu géén kettingaandrijving? Ook voor een simpel flesje water is intern transport nodig.”
Aan het eind van een mobility-conferentie eind jaren negentig in Tokyo kregen Frank Rosmolen en zijn Britse collega een persoonlijke boodschap toegespeeld. Als zij wederom wensten deel te nemen, hadden ze het komende jaar één ding te doen: leren golfen. ,,Het was voor onze Japanse directeur not done dat we als enigen niet deelnamen aan hun afsluitende golfevent. Ik heb het uiteraard ter harte genomen.”
Golfen doet Frank nog altijd, zoals hij ook verbonden is gebleven aan de Tsubaki Group. In het European Logistic Centre in Dordrecht wijst de algemeen directeur van Tsubaki Europe op het succesvolle fundament van de firma: aandrijfkettingen voor een enorme variëteit eindgebruikers en OEM’s, Original Equipment Manufacturers. ,,Dat flesje water in je hand zal gegarandeerd getransporteerd zijn via een ketting van Tsubaki. Onze producten duiken overal op. Waar niet, kun je je beter afvragen. Van het insealen van vleeswaren tot coil-conveyors voor de staalindustrie. Een derde van het wereldwijde wagenpark rijdt eveneens rond met onze aandrijvingen. Het mooiste eindproduct? Dan denk ik toch wel aan de ketting voor Aston Martin.”
In het 12.000 m2 grote bedrijfsgebouw liggen circa 20.000 producten te wachten op hun eindbestemming. ,,We produceren hier niet, we assembleren.” Al met al een indrukwekkend geheel. Over twee jaar zal het bedrijf uit zijn jasje zijn gegroeid, is de verwachting. Mede door de Europese groeiambities van Tsubaki dat wereldwijd al de grootste in zijn vakgebied is. ,,Met een wereldwijd marktaandeel in Europa van meer dan dertig procent en zo’n twintig procent voor rollenkettingen in Europa zijn er nog genoeg expansiemogelijkheden.”
JAPANS ZAKENDOEN
Het stokje van directeur heeft Frank min of meer overgenomen van zijn vader die na de Tweede Wereldoorlog zijn activiteiten in de kettingaandrijvingen was begonnen. Een gratis entreekaart voor een internationale beurs bracht hem in de jaren vijftig naar de hoofdstad van Japan. ,,Hij zei: ‘Ik ga eens kijken’, stapte op het vliegtuig en kwam terug met een exclusief contract met Tsubakimoto,” vertelt Frank.
Dat succes leidde later tot de oprichting van het huidige bedrijf waarvan zijn vader nog ruim twintig jaar aan het roer stond. De jonge Frank was niet voornemens om, net als zijn broer, in te stappen maar de economische recessie stuwde hem toch in de richting van Tsubaki. ,,Er was begin jaren tachtig weinig werk. dus zei ik tegen mijn vader dat ik voor een tijdje bij hem aan de slag zou gaan. Aanvankelijk als magazijnmedewerker maar toen ik na een ongelukje op het voetbalveld met een gebroken arm zat, werd ik op kantoor gezet. Maar altijd met in het achterhoofd het idee dat ik op een dag mijn eigen weg zou gaan.”
Dat liep anders. Eenmaal actief in de onderneming, vond Frank snel zijn draai. Even stond hij op een keerpunt toen zijn vader meedeelde de zaak te verkopen aan Tsubaki. Frank besloot te blijven, mede vanwege het vertrouwen in de Japanse manier van zakendoen. ,,Ook Japanners hebben een sterke band met het bedrijf waar ze werken en met elkaar, had ik al gemerkt toen ik daar begin jaren tachtig een stageperiode doorliep in Osaka. Dat voelde bijna als een familiebedrijf. Enkelen die ik toen ontmoette, zijn nog steeds hele goede collega’s van me.”
Mijn vader zou trots geweest zijn.
LAGERE CO2
Frank zit nu alweer jaren op de stoel waarop ook zijn vader heeft gezeten. In 2013 stelde het beursgenoteerde Tsubaki hem aan als algemeen directeur, als niet-Japanner volgens Frank een unicum. ,,Mijn vader zou trots geweest zijn.” Het werk is er interessanter op geworden, zegt hij. De Tsubaki Group is voortdurend bezig om de ‘art of moving’ met technologie en ideeën naar een hoger level te brengen.
,,Steeds meer bedrijven kijken naar CO -reductie, 2 naar groene mogelijkheden. Met onze producten, allemaal in het hoogste segment van ons vakgebied, kunnen we bijdragen aan kostenbesparingen voor heel veel applicaties. Door een verlengde levensduur, minder maintenance en het gebruik van minder smeemiddelen. Grote bedrijven vragen ons te helpen bij het vinden van oplossingen om te verduurzamen.”
ZAKELIJK NETWERK
Interessante relaties opdoen voor de business was de reden dat Frank vorig jaar Member werd op The Dutch. ,,Buiten dat het een genot is om er te spelen natuurlijk. Het zakelijke netwerk is uitgebreider dan elders. En de hospitality is op hoog niveau, evenals het persoonlijke contact. Dat medewerkers al heel snel konden plaatsen wie ik was, vind ik bijzonder. Zo maak je Members snel betrokken.”
Voor het eerst in jaren werkt Frank nu ook aan zijn golfprestatie. Een ‘paar’ lesjes bij pro Oggy moeten helpen om van een aantal ingeslopen foutjes af te komen. ,,Ik zie mezelf niet als een echte golfer. Daarvoor speel ik te weinig en wint in mijn hart nog altijd het voetbal, wat ik jaren heb gedaan. Bij slecht weer haak ik sowieso af, niet vanwege een beetje regen maar omdat ik zonder wind al voldoende moeite heb om de bal op de fairway te houden. Met wind wordt het een mission impossible. Ik hoop dat Oggy daar raad mee weet.”
Download gratis het The Dutch Magazine
Even ontspannen? Lees hier gratis ons The Dutch Magazine met artikelen uit de golfwereld, achtergronden over onze warme club en verhalen van inspirerende ondernemers.
Meer nieuws
Geschiedenis van de golfbal…
Ieder heeft zijn eigen favoriete golfbal tegenwoordig, maar vroeger... Toen was de keuze in elk geval verre van reuze. Er was in het begin hout,…
Vrijwilliger bij de Tour en de Spelen
Peter Heuvel is gegrepen door ‘het spelletje’. De liefde voor de sport gaat zover dat hij vrijwilliger is bij meerdere grote golftoernooien. Op de…
Een trouvaille uit Sandwich
Gefabriceerd in een Goudse aardewerkfabriek, bijna honderd jaar later gevonden in een chique antiekwinkeltje in het zuiden van Engeland. De…